IEEE 1584 og NPFA70E ser ut til å være de mest refererte standardene iforbindelse med evaluering lysbueenrgi og valg av verneutstyr, men jeg lurer på om bransjen bruker deler av disse standardene feil.
Litt forenklet så er det ifølge NFPA70E to måter å vurdere lysbuefaren i et elektrisk anlegg. Enten ved å kalkulere hendelsesenergien (incident energy) eller ved å bruke en tabell oppgitt i standarden.
Hendelsesenergi-utregningen resulterer i en verdi typisk oppgit i cal/cm², og PPE-kravene er avhengig av om verdien er over eller under 12 cal/cm² samt at utstyret brukt må være sertifisert for minst den kalkulerte verdien.
Dersom tabellmetoden brukes vil dette resultere i en PPE-kateogri.
Det står dog veldig tydelig at hendelsesenergiberegning IKKE skal brukes til å finne en PPE-kategori.
Jeg ser likevel til stadighet i både rapporter og treningsmateriale ang. lysbueberegninger at PPE kategoriene hentet fra NFPA70E brukes sammen med hendelsesenergiberegninger i henhold til IEEE1584:2018. Eksempelvis gjøres det en beregning av en tavle der energien er 5.5 cal/cm² og deretter oppgis det krav om PPE kategori 2 ref. NFPA70E. Slike eksempler ser jeg også i Trainor sitt materiale, og jeg skulle gjerne likt å vite om dette er feil eller om det er noe jeg misforstår.
"Ved beregning av cal/cm2 kommer en frem til et nivå og verneutstyret på ha en høyere verdi en den beregnede verdien."
Enig, som ett av kriteriene. Det er også en forskjell på hva det kreves av verneutstyr over og under 12 cal/cm² iflg. NFPA 70E.
"Under finner du nivåene på PPE [...]
I konteksten er jeg uenig at disse er relevante. PPE kategoriene du sikter til (dersom de er fra NFPA 70E) skal ikke kombineres med beregning av cal/cm² iflg. sitatet fra NFPA 70E i min forrige post. Jeg finner ikke noe sted at det kreves PPE med 8 cal/cm² dersom kalkulert hendelsesenergi er 5 cal/cm².
Kategoriene du viser til skal kun brukes ved "tabell-metoden" i NFPA 70E.
Som jeg prøver å få frem i min forrige post så er jeg kjent med IEEE 1584 og NFPA 70E. Jeg ser dog at PPE kategorier brukes sammen med kalkulasjon av hendelsesenergi både i anlegg og treningsmateriell i Norge og jeg mener at det ikke er korrekt i henhold til disse dokumentene.