Når kunden møter deg med eget materiell

Når jeg kommer til kunden og de står klar med el materiell, sikring,stikkontakter,lampe og dimmer. Hvor enn leit dette er at vi er kommet til at kunder kan handle selv, er det da greit og forsvarlig å nevne i f.eks sammsvarserklæringen el nummer på de produktene de gir til oss for montering? Det var i dette tilfelle Elko, eaton, og micromatic dimmer

Hvordan sånn jus messig er en fritatt ansvar for det en monterer ved å nevne det i eventuell sluttkontroll eller legge det ved i fakturakommentar?

Elektrovirksomhet har uansett ansvar, ved samsvarserklæring, for at alt utstyr man kobler til et elektrisk anlegg er sikkert. Om sikkert utstyr er kjøpt av kunden på Megaflis (F. eks. Elko- og Nexans-materiell) eller av elektrovirksomhet via grossist har ingen betydning i så måte. Det er helt opp til elektrovirksomheten å avgjøre om det er ok å installere utstyr kunden har skaffet selv. Her er det ulik praksis:1) Noen godtar alt,2) noen tar høyere timepris,3) noen nekter alt.

For øvrig selges det mye dårlig via nett; https://www.dinside.no/okonomi/billigvarer-fra-utenlandske-nettbutikker-kan-vaere-livsfarlige/73097346.

Helt enig, bortsett fra at det ikke er elektriker som er ansvarlig. Elektrovirksomhetens eier er ansvarlig i forhold til både samsvarserklæring og reklamasjon. Eier bemyndiger faglig ansvarlig, som igjen kan bemyndige elektrikerne i virksomheten til å skrive samsvarserklæringer.

Innlegget til asdf beskriver dette godt (men jeg har omskrevet litt, og bytta ut elektriker med elektrovirksomhet).

Det er uansett utførende elektrovirksomhet som har ansvaret for sikkerheten i anlegget, i henhold til samsvarserklæring og dokumentasjon levert til kunden.

Ansvar ved reklamasjon bortfaller dersom utstyret ikke er levert av elektrovirksomheten. Kunden må selv reklamere mot selger av utstyr (med mindre utstyret er feil montert av elektriker).

Ok, men det er faktisk eksempler på elektrovirksomheter som monterer "alt" kunden kommer med uten å protestere. Det er viktig å være klar over at virksomheten tar på seg et ansvar for dette utstyret.

Det er ikke noen lov som regulerer dette. Enhver elektrovirksomhet står fritt til å ta på seg de oppdragene de har tid til og ønske om å utføre.

Jeg regner med dette denne tråden for avsluttet.

Ok JHS, men det som omsettes over disk (som Biltema) er nok innenfor uansett.

For øvrig går dette på avtale mellom kunde og utførende, som beskrevet tidligere. Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere [håndverkertjenesteloven] bidrar til å regulere dette forholdet.

Ja, det er vesentlig å ta alle relevante forbehold (begrense omfanget av ansvaret virksomheten tar på seg) i erklæringen om samsvar, og Per har beskrevet dette godt lenger oppe i denne tråden.

Vanligvis svarer jeg ikke på denne type innlegg, men her gjør jeg et unntak :-).

Hvem som er besserwisser her kan absolutt diskuteres, på samme måte som hvor "normal" du er (hvor stor del av bransjen du representerer, husk at dette er et fagforum).

Tradisjonelt/historisk har elektrobransjen tatt deler av sin fortjeneste ved salg av materiell. Slik behøver det ikke å være, men i så fall vil dette medføre økning av timeprisen. Alle sunne virksomheter er avhengig av et visst dekningsbidrag på bunnlinja (og i så måte er neppe elektrobransjen den mest lukrative).

Jeg tror nok Nick representerer en mer "normal" del av bransjen her ja :-).

Takk Lars, for at du orka en "kamp" med noen av "nettrollene" i forumet.Det er mye bra i innleggene dine :-).

Vanligvis fjerner jeg slike innlegg (som her fra Tostadas og !?!?!?!?!), men denne gangen kan de få ligge til "skrekk og advarsel", og som en illustrasjon på hvilke holdninger vi kan møte blant enkelte.

Vil minne om at alt arbeid i elektriske anlegg skal utføres av registrerte elektrovirksomheter, og det er kun elektrikere/automatikere (samt de som tilfredsstiller FEK § 7 første ledd) med minst tre års relevant praksis som har lov til å utføre elektrisk arbeid i egen bolig.

Oppdages det feil må virksomheten som har utført arbeidet rette opp i dette. Myndighet, ved lokalt eltilsyn (DLE) kan involveres ved behov. Eventuelt kan en annen elektrovirksomhet utføre en elkontroll av boligen.

Det skal eier av bolig vite! Enhver eier av et elektrisk anlegg må benytte registrert elektrovirksomhet for kontroll, utbedring og nyinstallasjon. Dette gjelder også for eier av næring uten ansatte elektrofagfolk.

Ikke absolutt krav for bolig, men anbefalt Ikke mer enn 10 år mellom hver gang (FEL/NEK 400).For næring gjelder risikovurdering i henhold til IK-forskriften.

Viktigst er imidlertid å kontakte elektrovirksomhet om eier har grunn til å tro at noe er feil ved det elektriske anlegget, som f. eks. skader på elektrisk utstyr (stikkontakter, brytere osv.).

Det finnes eksempler på dårlig utført arbeid innen alle bransjer. Det er derfor lurt å velge et firma som er anerkjent i lokalmiljøet.

Ved mistanke om dårlig/farlig utført arbeid er det fullt mulig å be et annet firma ettergå det som er gjort (elkontroll). Det er også mulig å spørre lokalt eltilsyn (DLE hos netteier) om hjelp.

Der har du et poeng jeg ikke har tenkt på. En burde dokumentere hvilke produkter som blir montert. Det kommer automatisk, når man selv leverer.

For hva hvis ikke kan jo noen bytte ut komponentene og så reklamere på deg i ettertid.

Slik tekst hører ikke hjemme i en sluttkontroll eller fakturaen. Få det inn i den generelle teksten din, som oftest er samsvarserklæring.

Er det jeg selv tenker, i de tilfellene der vi leverer alt i jobben så nevner vi jo bare sikringsstørrelse utsytyret er montert på antall enheter montert og type f.eks ``Montert 4 stk doble innfelte stikkontakter i bod kjeller på kurs F10 10A C-Kar 30mA´´. Så vil jo utstyret bli nevnt i fakturaen samsvarserklæringen er knyttet til

Det blir jo bare mer og mer selv montasje i dette landet og, med tanke på at elektroimportøren, megaflis og andre hanker innpå årlig omsetning til de størte el grossistene er jo skummelt. Derfor jeg lurer på hvordan jeg forholder meg til disse tingene, der jeg i dette scenarioet skrev el nummer på alle komponenter og at kunde selv hadde handlet dem.

Så det er leit å ikke kunne gi påslag på medbrakt el-materiell altså. Kunden straffes med at det skal nevnes i sluttkontroll at kunden selv har kjøpt sikringer. Dersom utførende elektrikker kommer med el.materiellet trengs det ikke nevnes i sluttkontrollen med et ord altså.

Nå legger du ord i munnen på andre her BS.

Ingen som straffes ved at man beskriver jobben og hva som er gjort. Det er noe som er ryddig å gjøre, å beskrive hva som er gjort.

Sluttkontrollen har lite med dette å gjøre.

Dersom elektriker leverer utstyret så vil dette, i de fleste tilfeller, automatisk være en del av dokumentasjonen. Da de fleste bruker automatiserte ordresystemer som håndterer dette.

Nei ingen straff å beskrive jobben og hva som er gjort, men noen her får sure nykker og vil anmerke i papirene at kunden har kjøpt el-materiell fordi påslaget går i vasken for firmaet :)

Det er ikke noen forskjell på Elko brytere fra Megaflis sammenlignet med Elko fra Solar norge AS eller Ahlsell.