Når kunden møter deg med eget materiell

Det er din påstand.

Slik jeg tolker trådstarter så er dette et spørsmål om god dokumentasjon, og fremtidig ansvar ved feil.

Gir jo ingen mening å skulle skrive en sur kommentar i dokumentasjonen fordi kunden har kjøpt inn materiellet selv. Det må du holde deg for god til å tro om andre.

Poenget er at i ene tilfellet er det beskrevet hva slags materiell som er brukt og i den andre ikke. Da er jobben mindre dokumentert. Trådstarter spør om dette vil kunne bite han i baken i etterkant, om brukt materiell ikke spesifiseres.

Ehh, ja plutselig ekstra god dokumentasjon ved å skrive ned hver minste detalj på el-utstyr når kunden har kommet trikker i forkjøpet med full megaflispos ja.

Man blir ikke fritatt noe ansvar bare fordi man selv ikke kommer med utstyret vel? hvem som kommer med elkobryteren spiller vel ingen rolle så lenge den har et El-nr. og er ny.

Litt påfallende at det nevnes "leit at kunden selv har handlet", og det reises spørsmål om jus og fritak fra ansvar :)

Trådstarter har stilt et spørsmål. Da bør man svare på det, fremfor å komme med sine egne påstander og endre tema.

Dokumentasjon bør kunne tale for seg selv og vise at anlegget er sikkert. Om elektriker leverer sikringer så vil dokumentasjonen vise hvilken type det er. Størrelse og karakteristikk osv. Den viser om det er brukt 1,5 eller 2,5 mm2. Den viser om viften er godkjent for å plasseres nære dusjen.

Om kunden kjøper utstyret selv så bør slikt beskrives på en eller annen måte. Og elnummer er da det beste enn mye tekst.

Elektrikeren er lært opp til å skrive ned mest mulig i samsvarserklæringen, beskrive jobben mest mulig. Det for fremtidig ansvarsfraskrivelse. Skriver man kun ny installasjon loftstue så er det en mye dårligere beskrivelse enn at man skriver opp antall stikkontakter, brytere osv.

For hva skjer om kunden i ettertid legger opp noen stikkontakter til? Da vil det kunne hevdes at de nye stikkontaktene er utført at elektrikeren.

Det samme vil skje om utstyret byttes ut med noe annet utstyr. Om vi spesifiserer type utstyr som er brukt, så er vi mer sikker på at en ikke kommer opp i slike situasjoner.

Dete handler mest om ansvarsforhold hvis materiellet skulle svikte. Om elektriker har levert materiell gjelder garantier for dette, men om kunden skaffer materiell selv må også kunden ordne opp med nytt materiell om noe skulle skje. Da må også elektriker tilkalles på nytt for å skifte den defekte komponenten.

Om elektriker får levere materiell, får han benyttet materiell han er godt kjent med (les:raskere montering), man unngår uoverenstemmelser om ansvarsforhold ved svikt/defekt/brann, og man er sikker på at komponenter passer sammen (f.eks dimmer og lyskilder). Kunden slipper da den linjen i samsvarserklæringen som fratar elektrikeren for dette ansvaret fordi han selv har skaffet materiellet.

PS: Ser jeg har fått meg en fanklubb, Blacksheep'en som har skrevet i tråden tidligere er en helt annen sau enn meg :)

Nå vrir du på det :)

Ansvaret for sikkerheten i anlegget og samsvarserklæringen er fremdeles elektrikeren sitt ansvar.

Ansvar med reklamasjon bortfaller dersom utstyret ikke er kjøpt via bedriften. Elektriker kan ikke ta reklamasjon på defekt utstyr dersom elektriker ikke selv har montert utstyret.

Dersom kunde selv velger å kjøpe utstyret må kunde selv koste reklamasjon/garantijobber (med mindre utstyret er feil montert av elektriker)

*Elektriker kan ikke ta reklamasjon på defekt utstyr dersom elektriker ikke selv har levert dette.

Jeg tenker jo ansvar for garantien på utstyret enn monterer, at anlegget er utført etter norm er jo og skal jo være en selvfølge når en elektriker installer utstyret. Garanti ansvaret for utstyr som en ikke selv leverer

Ser jo formuleringen i første innlegget mitt var feil, ansvaret for at utstyr er skikkelig montert er jo ikke noe jeg mener jeg skal fraskrive meg.

Skjønner at ikke elektrikkere ikke vil montere komplett biltema sikringsskap hvis kunden leverer dette :)

Kan et el-firma etter noen lov nekte å installere biltemasikringer? regner med at disse sikringene er CE-merket?

Alle private selskaper kan så klart gjøre som de vil.

En butikk kan nekte hunder adgang, selv om de har lov etter norsk lov. Et elektrikerfirma kan selv velge hvilke jobber de skal ta på seg.

Dette kan henges på om det er fagmessig utført (utstyret egnet forutsatt bruk). Dette vurderes av elektroforetak. Legg merke til at fagmessig utførelse går foran kundes ønsker (forbrukerens interesser)

Omtalt i:

Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere [håndverkertjenesteloven]

§ 5.Utføring og materialer.(1) Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veglede eller samrå seg med forbrukeren.(2) Utføringen omfatter levering av de materialer som trengs, når annet ikke følger av avtale eller forholdene. Leverte materialer skal være av vanlig god kvalitet, når ikke annet følger av avtale.(3) Er prisen ikke avtalt og tjenesten kan utføres tilfredsstillende på flere måter, skal tjenesteyteren utføre den på rimeligste måte dersom det ikke er mottatt beskjed om noe annet. Forsømmer tjenesteyteren dette, reduseres prisen etter § 32 (4).

Slik tekst hører ikke hjemme i en sluttkontroll eller fakturaen. Få det inn i den generelle teksten din, som oftest er samsvarserklæring.

Er det leit at kundene handler selv så dere ikke får flådd av noen ekstra kroner i påslag? da er vel siste krampetrekning å straffe kunden ved å presisere med store bokstaver i samsvarserklæring og sluttkontroll at kunden har handlet varene i stedet for besserwisser`n selv

BTW, å kommentere hvem som har kjøpt hva hører ikke hjemme i samsvars og sluttkontroll...

Er vel ikke å flå noen det å ha påslag på materiell. En elektriker bedrift kan vanskelig overleve uten dette påslaget. Selvsagt kan kunden kjøpe selv, så sant det er lovlig materiell, men da må bare timeprisen opp for å kompensere på de oppdragene. Uten dekningsgrad på minst på 20% er det fort kroken på døra. Enig at dette ikke skal stå i samsvar, risiko eller slutt... Det kommer fram av fakturaen

Jeg er så glad jeg kan mure,snekre,trikke og mekke :) hører forresten dagens håndtverkere sier kurwa når de jobber... inne i mellom kommer en person eller to iført dress og brune selskapssko kjørende i store blanke biler for å se om håndtverkerene sine jobber rask nok, kanskje det er der pengene tar veien?

Kompetanse er ikke det samme som spisskompetanse. Det er forskjellen på fagbrev og erfaring innen ett felt, og altmuligmann som kan litt om alt.

Ville du likt at et bilverksted to 10000,- for å bytte vannpumpa på bilen din for at firmaet skal gå bra?