Når kunden møter deg med eget materiell

En stor misoppfattelse at håndtverkerfirmaer tjener grass.. Pussig at du nevner verksted. De har skjønt det, høy timepris og lavt påslag. Er dit vi må. Kunden må betale for kompetansen, ikke så mye for varene. Da slipper vi sutring.

Det blir jo akkurat samme problemet med å snu på ting. Kunden må jo uansett grave dypt i lomma for å få jobben utført. Det er jo akkurat like mange som kvier seg for å kjøre til verksted med bilen nettopp fordi det koster helt rævva mye i timen.

Ja det er sant. Men hvem som helst har lov til å male, mure, snekre, mekke. Elektro arbeid er regulert av norsk lov, fordi det kan være potensielt livsfarlige konsekvenser som ikke er synlige. Det er som en usynlig hai i et barnebasseng. De uten elektro bakgrunn ser ikke " haien". Personlig mener jeg sikring av liv og helse er viktigere enn cash. Min mening bare.

Nja, male kan nok de fleste gjøre men snekre kan bli katastrofe hvis man ikke vet hva en bærevegg er og mure kan også gå galt hvis man ikke vet hva B20 er i forhold til B30 eller B50 osv. mekke blir også katastrofe hvis man ikke vet hvorfor det står 8.8 eller 12.9 på bolter osv :) Enig at elektro er farlig hvis du ikke vet hva du holder på med forresten... :)

Sa ikke at de andre fagene ikke inneholder farlige konsekvenser ved feilmontasje for det er innlysende. Sa bare at i elektro så kan feilene være usynlige, det kan de ikke være andre steder. Og skjulte trusler har en ikke oversikt over.

Hva er usynlige feil i elektro?

Berøringsspenninger, jordfeil osv. Ingen kan se disse farlighetene. De kan måles. Fru Hansen kan ikke se på sitt anlegg at det er farlig.

Stusset bare på det du skrev tidligere om at de uten elektro bakgrunn ikke så haien. En med elektrobakgrunn ser heller ikke haien før han merker at han får støt når han bruker anlegget på lik linje slik som fru Hansen gjør.

Det blir jo å si at elektrikkere ikke får støt i dusjen ved feil på anlegget. hvem vet at det er feil på et anlegg før de får støt der det normalt ikke forventes å få støt?

Sant. Men vi vet at slike feil kan oppstå, og kan gardere oss med å utjevne, lage bedre jordelektrode for å ikke kunne få UB over 50V. Fru Hansen aner ikke hva slags anlegg hun har eller hvilke farer som potensielt lusker i utekrana.

Hva med ansvar, garanti og forsikring dersom materiell er litt brukt?

Ansvar går på firmaet som monterer det på nytt, de må se til at utstyret kan monteres. Forsikring går på huseier. Garanti går på leverandøren iht viss tid.

Det er helt korrekt. Materiellet er det samme, men til en annen pris.

Unngå brukt materiell. Legg nytt av ledning og koblingsbokser, da blir det langt høyere kvalitet, og det koster ikke all verden.

Da jeg fikk bygget nytt hus for en del år tilbake, så hadde et anerkjent firma installasjonsoppgaven.Da de var ferdig med sin del av jobben og vi flyttet inn i vår enebolig, så nektet min eldste datter å skru på vannkrana bak på husveggen. Siden jeg jobber med strøm og elektronikk, men ikke er autorisert elektriker, så gikk jeg bak huset og målte faktisk 115 volt fra vannkrana direkte til jord. Skremmende. Kort tid etter fikk vi vår første strømregning... den var stor. Da begynte jeg og måle kontakter og det viste seg at 3 steder i huset lå jordledning direkte inn på en fas. Etter å ha "Megget" anlegget ble jeg så skuffet at jeg skrudde opp hver eneste kontakt, og fant slurv og løse ledninger, samt en fas til jord på 3 steder. Etter dette har jeg valgt å legge opp det elektriske selv, med godkjent materiell både av kontakter og kabler. Selv kjøper jeg ELKO og Wago fra Megaflis, samt 1,5mm2 og 2,5mm2 installasjonskabel. Kraftigere kabler kjøpes fra Elektroimportøren på Kjørbekk i Skien.

Som eier av boligen er man ansvarlig for at det elektriske anlegget til enhver tid er i forskriftsmessig stand. Hvis et anlegg har mange feil som i dette tilfellet med løse ledninger, hvordan skal eieren vurdere om det er i orden hvis man ikke skal røre noe?.

Hmmm hvor ofte skal eier av anlegget kontakte inst. firma for kontroll hvis eier skal vite at anlegget alltid skal være feilfritt og eier ikke får røre noe tro.

Da hadde du dessverre fått tidsbanden på besøk, priset lavt av saksbehandleren som har høy skolegang, men lav kunnskap om det praktiske mht. hvor lang tid ting faktisk tar. Ingen uvanlig ting dette, skal man ha bra kondisjon i firmaet så må ting gå fort så man kan dra til neste jobb så fort som mulig. At man blir grillet ved å skru på vannkrana er jo et bevis på det.

Er det egne El-nummer på materiell kundene handler selv? ikke hørt om før