Hei, har øyeblikk fagprøve i automatiseringsfaget og har noen spørsmål.
Fagprøve stasjonen vil være en standard nivå-regulering, hvor en frekvensomformer og en elektromotor/pumpe vil regulere nivået i en tank.
Er det riktig av meg å gå ut i fra at det er maskinforskriften og NEK EN 60204 som gjelder?
Den bevegelige delen i anlegget vil være pumpa (på 80W). Vil den alene være nok til at anlegget defineres som en maskin?
Styreskapet får 400V tilførsel fra en stikkontakt. Slik jeg forstår det vil anlegget derfor ikke gå under FEL og NEK400 i og med at det ikke er noe fast installsjon frem til styreskapet.
Så da skal samsvarerklæringen skrives i samsvar med NEK EN 60204?
Jeg ser at tidligere lærlinger har brukt NEK 400 i samsvarerklæringen på tilsvarende fagprøvestasjon, som gjør meg litt forvirret.
Er sensorer ikke så nøye på det her, og er det bare jeg som overtenker? :)
Jeg ville valgt å forholde meg til fel og NEK 400 her, som også omfatter elektrisk utstyr tilkoblet et elektrisk anlegg (om utstyret er tilkoblet via fast installasjon er ikke avgjørende).
Det er opp til eier å definere grensesnittet mellom fel og Maskinforskriften (fm), og sistnevnte er særlig relevant for industrianlegg med betydelige ikke-elektriske farer.
Om noen, som nylig har tatt fagprøven innenfor automasjonsfaget, ikke deler min vurdering er det fint med en rask tilbakemelding her.
Ser i NEK EN 60204:1 at blokkskjemaet for "typisk maskin" kan ligne på nivåreguleringsanlegget. Tror du senor vil trekke meg ned dersom jeg går ut i fra Maskindirektivet/NEK EN 60204.
Jeg kan jo eventuelt skrive ned både FEL/NEK400 og Maskinforskrift/NEK EN 60204 som aktuelt regelverk i besvarelsen min, men gå ut ifra FEL og NEK400 under samsvarserklæring.