Examens oppgave : Feil på Spøkelses Tog

god dag godt folk.

Leser til examen og driver litt eksamens trening. Oppgaven lyder slik .

EXAMENS oppgave : fornøyelses park

En fornøyelses park har feil på spøkelses toget. Flere av de elektrisk dukkene, Automata Mechanica Arcana beveger seg med uprogrammerte funksjoner og gjester har melder inn å bli fysisk skadet. I tillegg stopper spøkelsestoget midt inni den dypeste delen av tunellen. Der hvor bøddelen skal halshugge en demon fra helvete . Der har også lyset tendens til å slå seg av og på, uten grunn .

Flere gjester har blitt meldt savnet på stedet og politiet gjør tekniske og taktiske undersøkelser. Ditt firma har blitt kontaktet for å få spøkelsestoge tilbake i drift. Dokumentasjon av utbedringene skal leveres til havarikommisjonen og påtalemyndigheter. Prosjektleder er syk og du blir send ut alene, uten bistand . Forklar hvordan du går frem . God fornøyelse !

Er det riktig av meg å bruke NEK740 på denne ?

En bokstavelig talt noe skremmende oppgave dette ja :-).

Om dette er seriøst ment er det mye å tenke på:1) Du må selvfølgelig forholde deg til FSE,2) det er trolig en maskin som beskrives, og virksomheten din må forholde seg til Forskrift om maskiner (FM), samt tilhørende norm NEK EN 60204-1:2018,3) enhver endring av maskinen medfører at alle relevante krav i regelverket beskrevet i forrige punkt må ivaretas, og om opprinnelig produsent ikke er involvert vil dere måtte CE-merke og samsvarserklære maskinen på nytt etter endringen,4) om det ikke er en eller flere maskiner dette gjelder, men elektrisk utstyr så gjelder FEU og aktuell utstyrsnorm,5) for tilførsel/tilførsler til maskin(er)/utstyr gjelder FEL og NEK 400:2018, først og fremst del 4 og 5, men delnorm 740 er også aktuell.

NEK 400-7-740

Seriøst!! er dette en exsamensoppgave i elektro?? da hadde jeg blitt forbanna og stappet oppgaven ned i halsen på de idiotene som sitter på et kontor og trur de har peiling.. det er det dummeste jeg noen gang har lest!!