Eg vil puss opp kjøkkenet og bytt ut komfyren og har ein del spørsmål.
Leiligheta er bygd i 2003 og har følgande kurs tilgjengeleg idag:
-Kurs 1 - 16A til stue og kjøkken (sann som det er no blir den brukt frå alt frå TV, oppvaskmaskin, kjøkkenvifte og kjøleskap til underbenksbelysning / stikk)
-Kurs 2 - 16A kurs til varmtvannstank under benk og ein dobbel stikk på kitchenboard
-Kurs 3 - 25A kurs til komfyr
Slik eg ser før meg med den nye kjøkkenet med seperat induksjonstopp og steikeovn er å enten ta i bruk ein 16A "nedtrapper" på kurs 3 eller få steikeovn til å gå på kurs 2 sammen med varmtvannstank iom. den andre kurset er allereie veldig belastet. Det vil vær svært vanskelig å legge ny kurs iom. leiligheta er bygd med betongvegg...
Kva som er forskriftsmessig løysning for dette anlegget frå 2003?
Eg som fagutdanna automatiker har vel ikkje lov å gjøre noe av dei endringane nemnt ovanfor? Eller har eg lov viss eg klare å finne eit firma som vil gå gode for meg?
Dette løses forskriftsmessig ved å forholde seg til § 16 i fel; anlegget skal være egna til forutsatt bruk. Dessuten må du forholde deg til kravene til beskyttelse mot overstrøm i avsnittene 431 og 823.431.3.1 i NEK 400:2022.
Begge løsningene du beskriver kan fungere, men å benytte kurs 3 til både stekeovn og platetopp er mest trolig den beste løsningen.
Min vurdering er at du ikke bør gjøre jobben selv. Du har lov til å stå som ansvarlig selv hvis du kan dokumentere minst 3 års relevant praksis fra lavspenningsinstallasjoner ("elektrikerarbeide"), men dette bør du i så fall avklare med DLE.
Du kan sikkert finne et firma som vil gå god for deg, men dette er ikke i henhold til fek § 5.
Vil fraråde å ha varmtvannsberederen og stekeovn på samme kurs.
Hvis det ligger 20mm rør til komfyr, kan du trekke inn ett sett med 2,5 mm2, i tillegg til 6mm2 som ligger der idag, slik at du får egen kurs til stekeovnen