Hei LES,
Tusen takk for spørsmålet, og din interesse for EKOM.
Jeg har ikke så mye anleggsinformasjon å starte med. Generelt kan det være to 'veier' høyspent kan forstyrre EKOM.
'koblingsvei' via luft'koblingsvei' via ledningsnettet.
Jeg forutsetter at din EKOM-kabel bruker metalliske ledere (kobber), og ikke er av fiber.
Når høyspentkabelen transporterer elektrisk strøm, dannes det et magnetiske felt rundt den strømførende kabelen. Når kabelen i tillegg er spenningssatt, dannes det et elektrisk felt rundt kabelen. Høyspenningskabelen kan også, litt ufrivillig, lede transientstrømmer fra annet utstyr/komponenter, som kan gi elektromagnetisk støy til omgivelsene.
NEK 700-serien Informasjonsteknologi
NEK 700-serien består av mange publikasjoner. NEK 702 inneholder oversettelse av flere internasjonale standarder. Blant annet finner vi NEK EN 50174-3. Denne del 3 tar for seg planlegging og utførelse av installasjoner utendørs.
Seksjon 6.3.1.2 'Infrastruktur i luft med energiforsyning' viser tabell 11.
Slik jeg forstår denne tabellen anbefales det en minimumsavstand på 2 meter mellom energiforsyningskabler (mer enn 1 kV) og EKOM-kabler.
REN-blad 9200
Jeg kjenner ikke til det REN-bladet du 'henviser' til, men jeg antar at det er REN-blad 9200. I punkt 10 'Avstander ved krysning og nærføring' finner vi noe informasjon.
Avhengig av oppbyggingen av høyspenningskabelen, blant annet om fasene er i en 'tett trekant' eller 'flat', dvs 3 stykk én-ledere) er det oppgitt minstekrav til avstander (punkt 10.2 Kraftkabler til EKOM-kabler).
NEK 702: NEK EN 50172-2
Del 2 i NEK 702 tar for seg 'Planlegging og utførelse av installasjoner i bygninger'. Seksjon 6.2 tar for seg krav til segregasjon (avstandskrav).
Her fins det tabeller og formler for beregning av minimumsavstander mellom elforsyningsanlegg og EKOM-kabler.
Det skal kalkuleres en minimumsavstand 'A'.
NEK 702: NEK EN 50174-3; tillegg 'B' om EPR - Forhøyet jordpotensial
Her vises figur B.1
Høyspenningsanlegget kan ha potensiale til å forstyrre jordpotensialet for det elektriske anlegget. Og, forstyrrelser på jordpotensialet kan gi elektromagnetisk støy for EKOM-anlegget.
Avskjermingsutstyr
Dersom man har mistanke om at det er luftbåren koblingsvei mellom høyspenningskabelen og EKOM-kabelen, og det er det elektriske feltet rundt høyspenningskabelen som er problem-kilden, er ofte metallisk avskjerming tilstrekkelig for å lage en 'barriere' mellom støykilde og 'offer'.