Hei!
Gjelder Svensk elektrikkerfabgbrev i Norge? elektrofagbrev i Sverige i 1999. Det er snakk om lavspenningsanlegg industri.
Hei!
Gjelder Svensk elektrikkerfabgbrev i Norge? elektrofagbrev i Sverige i 1999. Det er snakk om lavspenningsanlegg industri.
For å ha lov til å jobbe selvstendig må du søke DSB om godkjenning, se her; https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/artikler/utenlandske-elektrofagfolk/.
Det er du selv som må søke, som beskrevet på nettsiden jeg lenka til i mitt forrige svar.
Du bør prøve igjen, og får du det ikke til bør du kontakte DSB.
Det er virksomheten som har plikt til å registrere seg. Kravet følger av fek § 3. Er dumt å ha operert ulovlig i 9 år fordi man ikke får til å registrere seg, og dette bør ordnes opp i snarest.
Takk for svar, jeg var nok litt for upresis i mitt første spørsmål. Den bedriften jeg er ansatt i har fagansvarlig for vedlikehold av egne elektriske anlegg og tanken er at jeg med mitt svenske elektrikkerfagbrev kan koble fra og til defekte elektromotorer og bytte armaturer om kvelden/natten og litt feilsøking med måling av spenning i El-styreskap.
Er det slik at bedriften må sende inn kopi av mitt fagbrev til DSB for godkjenning?
Henger meg på her bare. Jeg har tidligere prøvd å registrere meg i elektrovirksomhetsregisteret ettersom jeg er faglig ansvarlig og vedlikeholder el-anlegget til bedriften jeg er ansatt i. Jeg kom dit hen at jeg skulle logge meg inn med bank ID og da bare stoppet det opp?? ingen i ledelsen får det til heller?? de bare trekker på skuldrene.
Jeg tror ikke man selv har myndighet til å registrere seg selv. Det må være en person litt høyere opp i systemet i bedriften. Jeg har prøvd selv, men det stopper ved innlogging via Bank ID fordi systemet ikke kjenner til meg som en representant for bedriften. Nå skal det også sies at ledelsen i bedriften selv har prøvd uten at de får det til, Så vi er også i samme situasjon, helt siden 2013 var det vel den dumme regelen kom.