Utførelse av arbeider gjennom firma uten installatør

Jeg går med tanker om å starte et AS for å ha noe å drive med på siden av jobben (Kjekt å ha jobb som hobby).

I hovedsak tenker jeg arbeider ihht NEK 405, som El-sjekk, termografering og slikt. Er det noen som VET hva som blir gjeldende her? Slik jeg tolker FEK kan man da utføre slike oppgaver uten å være installatør, men hvordan kan dette gjøres da det i 405-4 er et punkt om at bedriften må være mitt hovedvirke for å få sertifisering...?

Noen som har tips/innspill til situasjonen?

Til opplysning har jeg både gruppe L, fagskole elkraft, og mer enn 3 år relevant erfaring etter fagskole.

Du har rett i at du, med bakgrunnen du beskriver, dekker krav til faglig ansvarlig i henhold til fek § 9. Virksomheten må registreres i Elvirksomhetsregisteret i henhold til fek § 3. Dessuten forutsettes det i fek § 5 at du som faglig ansvarlig ikke kan ha sammenfallende eller delvis sammenfallende arbeidstid i et annet foretak.

I Tillegg B til NEK 405-4:2020, som er normativt og skal følges, står det slik du beskriver krav om dokumentasjon av ansettelsesforhold for faglig ansvarlig: "Stillingsbeskrivelse, ansettelseskontrakt etc. som bekrefter at faglig ansvarlig har sitt hovedvirke i kontrollforetaket som søker sertifisering".

Slik jeg forstår dette kan ikke en kontrollvirksomhet sertifiseres i henhold til NEK 405 om faglig ansvarlig jobber fulltid i en annen virksomhet. Jeg antar at du som minimum må arbeide like mange timer i den sertifiserte virksomheten, som i din "vanlige" jobb.

Om du følger kravene i fek, som beskrevet i starten av innlegget mitt, kan du likevel utføre samme typer kontrollvirksomhet som omfattes av NEK 405, men da ikke som sertifisert virksomhet i henhold til NEK 405.

Om du trenger ytterligere bekreftelse på at min forståelse av at dette er rett, så kan du kontakte "rett person" hos et av sertifiseringsorganene; Dnv eller Nemko.

Ja, jeg kan være enig i at dette punktet om "hovedvirke" i NEK 405 er strengt, men så er også denne standarden en "frivillig" sertifiseringsstandard.

Jeg deler ikke helt synet til elektriker på dette: "Bakgrunnen for det kravet er nok det samme for fek".

Her mener jeg det er en vesentlig forskjell, og at du kan levere alle kontrolltjenester med ref. til fek § 9.Du kan altså kontrollere andres elektriske anlegg, inklusive termografering, om du følger alle krav i fek. Du kan imidlertid ikke bli sertifisert i henhold til NEK 405, og markedsføre tjenester i henhold denne standarden.

Begrensningen i henhold til fek er som tidligere beskrevet at jobbene dine ikke må ha sammenfallende arbeidstid. Se avklaring fra DSB i Elsikkerhet 87, fra side 17; https://www.dsbinfo.no/DSBno/2015/Nyhetsblad/Elsikkerhet87/?page=18.

Takk, det bekrefter jo min vurdering av dette. Det er et innviklet regelverk i denne bransjen som i tillegg er svært strengt. Det er vel kanskje ikke noen måte å få disp for hovedvirke heller? tar også kontakt med Nemko, DSB får jeg ikke svar fra.

Hvilke tjenester kan jeg eventuelt tilby i eget firma? Hvis man ser bort fra NEK 405 sitt krav om sertifisering av virksomheten.

Bakgrunnen for det kravet er nok det samme for FEK.

At pensjonerte installatører bosatt i syden ikke bare skal signere på papirer, eller andre som skal prøve på noe lurt.

I dette tilfelle mener jeg at kravet virker mot sin hensikt.

Det er jo så klart ikke noe problem for en person å passe på sine ansatte og annet, når man er en enmannsforetak.