Det skjer fra tid til annen at installasjoner bygges om fra 230V IT til 400V TN. En problemstilling man ofte kommer opp i er at man mangler én leder i stigekabler.
Mitt spørsmål gjelder stigekabler mellom frittstående bygg.
For å illustrere så tar jeg utgangspunkt i et frittstående lagerbygg som er forsynt med 230V IT fra nettselskapet med en TFXP 4g95mm2 AL. Lagerbygget forsyner også en frittstående garasje, plassert 50 meter unna lagerbygget. I dag går det en TFXP 4g50mm2 AL fra hovedfordelingen i lagerbygget og til den frittstående garasjen.
Nettselskapet skal oppgradere til 400V TN. Tilførselskabelen fra nettselskapet beholdes, men hovedtavlen skiftes ut til 400V TN-C-S, med en egen PEN-skinne i tavlen.
Så til spørsmålet... Kan tilførselskabelen til den frittstående garasjen beholdes? Det vil si at man altså kjører TN-C frem til fordelingen i den frittstående garasjen? 3 polet vern etableres i hovedtavlen, og PEN-leder tilkobles PEN-skinnen. I den frittstående garasjen etableres en ny tavle med PEN-splitt (TN-C-S).
Gitt en god risikovurdering, dokumentasjon og merking - så ser jeg ingen ting i NEK 400 eller FEL som forbyr en slik løsning. Det er allment kjent at man ikke skal lage nye PEN-splitter i et TN-S anlegg, men siden beskyttelseslederen i tilførselskabelen tilkobles direkte til PEN-skinnen i hovedfordelingen, så lages det ikke nye PEN-splitter i serie.
Bakgrunnen for at jeg så tydelig spesifiserer frittstående bygg med 50 meters avstand er at da er det ikke fare for sirkulerende jordstrømmer, noe som kunne vært en utfordring i dette tilfellet.
Er jeg helt på ville veier? Ønsker gjerne kommentarer og henvisninger til NEK400 og/eller FEL dersom det er noe jeg har oversett eller ikke tenkt på.
For å spisse eksempelet litt... så kunne man tenkt seg at man skulle ha solceller på den frittstående garasjen, og derfor kjørte med 3P vern og ubrutt N-leder. I praksis blir dette akkurat det samme, bare at PEN-splitten vil være i hovedbygget og ikke i garasjen. Bare en interessant tanke :)
Jeg har erfaring fra prosjektering av distribusjonsnett, og nettselskapene leverer jo 400V TN-C selv til rekkehus som ligger inntil hverandre - og har sammenkoblet jordelektrode - uten at dette skaper store problemer. Så vet jeg godt at nettselskapene leverer forsyingsanlegg iht. FEF - og at dette er litt annerledes enn FEL/NEK400... men i praksis så ser jeg ikke forskjellen :)
Håper noen kloke hoder vil kaste seg på med gode kommentarer :)