Vi er en elektrobedrift som skal skifte bekledning ved omprofilering. Vi har fått et utvalg fra blåkleder der t-skjorter og gensere er laget av 100% polyester, synlighetsklasse 2. Genser har metallglidelås. Jeg som verneombud vil undersøke om det er noen lover evt anbefalinger jeg kan bruke i AMU for å få endret til bomullsklær. Kanskje vi ikke trenger synlighetsklasse 2 på alle overdeler?
Det viktigste her er å ivareta sikkerhetsbarriere 1 ved arbeid på eller nær ved spenningssatt, ref. paragrafene 10, 16 og 17 i FSE.
Personlig verneutstyr skal være tilpasset aktuell fare, og i næringsinstallasjoner er lysbuefare en aktuell problemstilling. Om lysbue-/hendelsesenergien er kjent skal bekledning, hansker, hjelm og visir være tilpasset dette. Om lysbue-/hendelsesenergien ikke er kjent skal man benytte beskyttelsesutstyr som ivaretar "worst-case scenario".
Tenker at dette kommer veldig mye an på hva slags arbeid bedriften deres utfører. Dersom det kun f.eks jobbes med nye installasjoner i eneboliger så er kanskje ikke risikoen så stor... Men dersom det jobbes på byggeplasser er det ofte krav til synlighet... og jobbes det mye AUS ville jeg valg flammehemmende.
Endel seriøse kunder i industrien setter krav til vernebekledning hos eksterne som jobber for dem.
Det som er viktig er at arbeiderne har tilgang på riktig bekledning til arbeidsoppgavene de skal utføre.