Bonding - Flere kabler på en terminering

Kunne dere hjulpet meg livv å navigert aktuelt regelverk og relevante referanser? Problemstillingen gjelder etter mitt syn både Ex-installasjoner og generell utjevningsforbindelse/bonding. Under FAT av et system med Ex-klassifisert utstyr observerte jeg en løsning for bonding som jeg oppfatter som uheldig:

Det er ført jordingsledere (bonding) mellom instrumenter og kabelgater, der flere ledere/termineringer er lagt under samme skruterminal. Jeg har foreløpig ikke funnet en formulering som generelt forbyr flere termineringer på én klemme, men jeg har blant annet vist til IEC 60079-14:2013, p.t. 9.6.2 som sier at

“Dersom mangetrådet og særlig fintrådede ledere benyttes, skal lederendene beskyttes mot separering av trådene, for eksempel ved hjelp av kabelsko, endehylser eller en type terminal som effektivt samler alle trådene”.

Leverandøren argumenterer med at lederen ikke er klippet eller delt, men kun avisolert over en lengre strekning og ført kontinuerlig gjennom termineringspunktet. Med andre ord er én og samme leder avisolert og klemt under terminalen, før den fortsetter videre til neste bondingpunkt. Men dette finner jeg flere unntak på, fks på bildet vedlagt. Bondingen går via flere slike jordingsterminaler på kabelgaten (som er montert til øvrig struktur) før den går videre til bonding mellom kabelgate til jordinsskinne, festet til struktur.

Håper på tilbakemelding.