Jeg jobber med et anlegg som ikke er klassifisert ATEX‑sone, men hvor NORSOK I‑001 krever bruk av NAMUR‑proximity‑sensorer. Dette gjør at vi må bruke NAMUR/IS‑barrierer foran vanlige DI‑kort, selv om området i seg selv er “safe”.
Spørsmålet mitt er da:
Når IS‑barrierer brukes kun pga. funksjonskrav (NAMUR) og ikke pga. eksplosjonsfare:
Må man fortsatt følge full IS‑separasjon mellom IS‑kretser og øvrige 24 V/instrumentkretser?
Er det akseptabelt å plassere barrierer og tilhørende rekkeklemmer i samme skap og på vanlig DIN‑skinne sammen med annet utstyr, så lenge merkingen er tydelig?
Hvilket nivå av fysisk separasjon anses som “god praksis” i ikke‑ATEX‑skap (egne rekkeklemmer, skilleplater, avstand etc.)?
Nå har jeg ikke hele bildet for meg, men skal prøve å svare så godt jeg kan med informasjonen du gir.
Når IS‑barrierer brukes kun pga. funksjonskrav (NAMUR) og ikke pga. eksplosjonsfare:
Spørsmål: Må man fortsatt følge full IS‑separasjon mellom IS‑kretser og øvrige 24 V/instrumentkretser?
Svar: Så lenge det er merket som Ex utstyr må man behandle det som Ex utstyr, ellers må det tydeliggjøres at det ikke benyttes som Ex utstyr.
Spørsmål: Er det akseptabelt å plassere barrierer og tilhørende rekkeklemmer i samme skap og på vanlig DIN‑skinne sammen med annet utstyr, så lenge merkingen er tydelig?
Svar: Ikke uvanlig å montere i samme skap på samme skinne, bortsett fra hvis det er ikke galvanisk skilte barrierer som henter IS-jord fra skinne.
Spørsmål: Hvilket nivå av fysisk separasjon anses som “god praksis” i ikke‑ATEX‑skap (egne rekkeklemmer, skilleplater, avstand etc.)?
Svar: I NEK EN IEC 60079-14:2024 pt. 6.14.12.2 er det krav til klaringsavstand på minst 50 mm mellom IS og Non-IS kretser.