Jeg lurer på hva dere mener og hva loven sier om å daisy chaine easee core ladestasjon på en kurs uten individuellt overstrømsvern. Feks 10 stk Easee core på en 63A kurs. Jeg ser de reklamerer for dette i Datablad på Easee Core. Fint med en avklaring her.
722.533.101 Hvert tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy skal være beskyttet mot overstrømmer ved hjelp av overstrømsvern som skal være i samsvar med NEK EN 60947-2, NEK EN 60947-6-2, NEK EN 61009-1, eller med relevante deler av NEK EN 60898-serien eller NEK EN 60269-serien.
Unntatt hvor det benyttes et ladeutstyr som, i samsvar med i NEK EN 61851-1:2019, avsnitt 13.1, inkluderer nødvendige overstrømsvern, skal tilkoblingspunktet for elektrisk kjøretøy være individuelt beskyttet av overstrømsvern.
MERKNAD - Et ladeutstyr kan ha flere tilkoblingspunkter for elektrisk kjøretøy.
Min kommentar: Kravet til eget overstrømsvern for hvert tilkoblingspunkt er ivaretatt om ladeutstyret har innebygget overstrømsvern i samsvar med NEK EN 61851-1:2019, og dette bør tydelig fremgå av dokumentasjon til ladeutstyret.
Kan du hjelpe en forvirret stakkar?
EN 61851-1 er en produktstandard og beskytter bil og ladeboks, du må likevel ha ovestrømsvern oppstrøms lader som er koordinert med kabel ut til lader?
NK64 har konkludert med at elbillader ikke er fast last?
Beskyttelse mot jordfeilstrømmer er klasse 2, eller vern oppstrøms lader? A, B eller F?
Installasjon: 50A 400V kabel til koblingsboks, fordelt til 4 ladere. Ikke gjennomført klasse 2 installasjon. Ladere begrenset til 12A. Ser ut som 4mm2 kabel ut til ladere.
Har sendt spørsmål til Easse om denne installasjonen er etter NEK 722.531.2.3.101 og 722.533.101. Lurte på om dere her hadde noen visdomsord. Vet hvem som har prosjektert dette og han pleier å ha god kontroll, er det noe her jeg ikke forstår?
Ja, NK64 har vurdert ladekontakter til å ikke utgjøre en fast last. Det betyr at det kreves overstrømsvern som beskytter hvert tilkoblingspunkt, enten implementert i ladekontaktene eller i forkant av disse. Det er altså ikke nok å ha overstrømsvern kun på hovedkursen til ladekontaktene.
Dessuten kreves beskyttelse mot elektrisk sjokk som beskytter hele kursen. Når det ikke er ivaretatt med klasse 2, så må beskyttelsen ivaretas med jordfeilvern.