Er det krav til egen kurs for varmepumpe?

Skal få installert varmepumpe og elkolbe i akkumulatortank.

Er det krav til separate kurser for disse?

Står i manualen at vp trenger 15a sikring og varmekolbe er 2kw. Kan dette f eks settes på en og samme kurs?

Nei, det er ikke et krav til separate kurser. Det er de generelle kravene i FEL (som §§ 16 og 23) og NEK 400:2022 (som delstandard 4-43) som gjelder.

Hvordan kan dette eventuelt løses? De fleste elektrikere sier at det er krav med separate kurser. Kan man for eks sette opp en kurs på 25a og koble til begge?

Jeg ser nå at at det står max power input i manualen til varmepumpe 2.5kw/ 11,5a. Men den går jo aldri kontinuerlig over lang tid og hvertfall ikke max(da laverer den langt langt over varmebehovet for huset). Den regulerer/girer seg ned med inverterkompressor og går mot en liten akkumulatortank som holder vannet 35 grader. Varmeelement på 2kw er kun en backup ved spesielle behov og service på varmepumpe.

Det er jo litt merkelig at elektrikere sier det er krav. Det står til og med mange steder på elektrikere sin nettside.

§ 36 i FEL beskriver at elektrisk utstyr skal installeres i henhold til produsentens anvisninger. Om montasjeanvisning skal fravikes så må dette derfor avklares med utstyrsprodusenten.

Det finnes ingen anvisning som beskriver dette i detalj for produktene

I så fall gjelder mitt tidligere svar.

Kan jeg bare henvise til dette under dersom elektriker ikke er enig? Eller på en annen måte, kan man løse det slik jeg foreslo gitt at forutsetninger er som beskrevet? Jeg skulle nemlig gjerne hatt effektmåling på dette og da hadde det vært fint å bruke et rele som mellom jordfeilautomat og disse 2 tingene. Det finnes store nok releer.

"Det er de generelle kravene i FEL (som §§ 16 og 23) og NEK 400:2022 (som delstandard 4-43) som gjelder"

Ja, om du er sikker på at utstyrsprodusentens føringer er ivaretatt (avklar eventuelt pr epost eller telefon med denne).