Riktig formulering

Hei. Hvis jeg legger opp en ny kurs eller to i en bolig med nye jordfeilautomater i sikringsskapet, iht. NEK400:2022. Dette er et eldre anlegg med skrusikringer. Da kan jeg vel etter Elsikkerhet 78 montere ASD avdekking ved å krysse av på mindre utvidelse. Hvordan formulerer man seg på dette i dokumentasjonen. Kan man skrive f.eks. at kurs-opplegget er gjort iht. NEK 400.2022 og avdekking nye kurser i sikringsskap iht. FEB 88?

Tenker at i risikovurderingen må det nevnes om avvik iht gjeldene krav i NEK400, og at det er tatt begrunnelse mtp elsikkerhet 78 "mindre utvidelse". Det burde også nevnes at elsikkerhetsnivået ikke blir redusert av utvidelsen og at de nye kursene er iht gjeldene norm og forskrift.

Om dette er en mindre eller større utvidelse iht. avklaring i Elsikkerhet nr. 78 er nok diskutabelt.
Men uansett kan det, etter min vurdering, forsvares at installasjonen oppstrøms endringen ikke oppdateres iht. dagens krav.

Dette medfører at:

1) Endringen i sikringsskapet/tavlen samsvarserklæres ut ifra FEB88, med en tekst som beskriver at sikkerheten i anlegget er bedre ivaretatt enn før endringen,

2) utgående kurser fra sikringsskapet samsvarserklæres etter FEL og NEK 400:2022.