Vi er flere Faglig Ansvarlige i vårt elektrofirma.
Jeg har vært Faglig Ansvarlig i over 30 år og vurderer å søke permisjon for ta på meg et prosjektleder-engasjement som ikke har med elektrofaget å gjøre. Dette skal var i inntil to år. Etter dette er planen å returnere til min nåværende stilling. Jeg holder hele tiden tett kontakt med bedriften, da jeg er en av eierne, men jeg kan ikke stå som faglig ansvarlig i denne perioden.
Er det noen "utløpsdato" dersom faglig ansvarlig er ute av faget i en periode, slik at det må gjøres tiltak utover vanlig faglig oppdatering for å komme tilbake til stillingen som Faglig Ansvarlig?
Følgende krav er gitt i FEK § 7 andre avsnitt: Dersom vedkommende (altså faglig ansvarlig) ikke har hatt det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg sammenhengende i minst ett av de siste ti årene eller kan dokumentere annen relevant praksis, må vedkommende bestå ny prøve.
Så for din del gjelder det bare å holde seg oppdatert på den faglige utviklingen.
For øvrig omfatter annen relevant praksis det meste innenfor elektrofaget, som beskrevet i Elsikkerhet nr. 84: «Annen relevant praksis» som ikke utløser krav om bestått ny prøve vil være arbeid som saksbehandler eller fagarbeider i en registrert elvirksomhet, arbeid med prosjektering av elektriske anlegg eller tilsvarende arbeid i et rådgivendeingeniørfirma eller tilsynsarbeid i DLE eller sakkyndig selskap. Det vesentlige er at vedkommende gjennom arbeidet holder seg oppdatert på regelverket og den teknologiske utviklingen.
Vil relevant praksis i denne sammenhengen også være elektriker?
Elektriker er ikke relevant praksis, for å kunne gå opp til installatørprøven. Ville trodd at relevant praksis i denne sammenhengen ville vært lik den praksisen som kreves for å bli installatør.
Hvis du leser DSB sin avklaring i Elsikkerhet nr. 84 en gang til så har du svaret. Ja, arbeid som elektriker (fagarbeider i en registrert elvirksomhet) er tilstrekkelig.
For øvrig kan det nevnes at de med fagskole avsluttet før 2017 også kan ta Elektroinstallatørprøven med praksis som elektriker (fagarbeider).