"fail stay" effektbryter

Holder på å designe el/varmeanlegg til hytte. Fokus blir på bla.a. høy grad av autonomi og energisparing, deriblant muligheten å "legge død" solceller/batteri/inverter da man ikke er på hytten for å ikke ladeopp/ut batterier unødig, ikke lade de tom i vinterdager med snø på solcellene og lang fravær, etc.

Styringssystemet for dette opplegget tar utgangspunkt i en industriell PLS som skal ha egen forsyning og leve et liv helt utenom solcelleanlegge forøvrig, men kunne starte/stoppe denne. Har konkludert at om man skal være 110% paranoid og ikke stole at PLS f.eks. enten klarer å holde et kontaktorsett åpen/stengt i 100% av tiden så passer neppe "vanlig" kontaktor mer basic returfjær og solenoid.

Så kom jeg på en tanke - finnes ikke det effektbrytere som er "fail stay", altså slik en manuell vribryter er? Kan selvf ta utgangspunkt i en slik og rigge til en elektrisk aktuator uten returfjær, men hadde vært greit om jeg slapp å bruke tid på det. Men klarer ikke finne noe sånt selv ved google søk, kanskje fordi jeg bruker feil terminologi i søket.

Bør også være en type som kan overstyres manuelt, om PLS streiker. Det er snakk om gjensidig fravær av all tillit her, og alt designes å fungere videre selv ved svikt i flere ledd, he he.

Er det noen har som kan tipse meg om noe sånt?

Tolker "fail stay" begrepet ditt som at du ønsker et alternativ til en kontaktor som ikke åpner ved bortfall av pls eller styrestrøm?

Det finnes ikke "fail stay" effektbrytere, da effektbryterens hensikt er å åpne ved elektrisk feil, eks overlast eller kortslutning. En effektbryter legger ikke ut ved bortfall av spenning, med mindre det installeres en underspenningsspole. En kontaktor eller et rele er ikke en effektbryter.

Som alternativ kan det brukes impulsrele om lasten ikke er stor (eks Schneider iTL) eller skillebryter med motor. Det kan også brukes effektbryter med motor dersom det ønskes vernfunksjon. Om det er snakk om DC-strømmer må du ha noe som er egnet til å bryte dette.

Når det er sagt høres det ut som at du beveger deg inn et område der du må forholde deg til FEK og FSE, og at dette kanskje ikke er noe du verken skal prosjektere eller installere selv.

Det du beskriver er i praksis én av disse tre typene:

1. Bistabil kontaktor / lastrele

• Hva det er: Kontaktor med to stabile stillinger (PÅ/AV)
  • Aktuering: Kort puls på spole for PÅ, kort puls (eller annen spole) for AV
  • Fail-mode: Blir stående der den sist ble satt, ingen holdespenning
  • Manuell overstyring: Mange varianter har liten hendel/vrider på fronten

Søk etter:

• «bistabil kontaktor med manuell betjening»
  • «latching contactor manual override»

2. Motorbetjent lastbryter / effektbryter

• Hva det er: Mekanisk bryter (vribryter/effektbryter) med påmontert motor
  • Aktuering: PLS gir PÅ/AV-kommando, motor vrir bryteren
  • Fail-mode: Blir stående i siste posisjon ved tap av styrespenning
  • Manuell overstyring: Alltid mulig å betjene bryteren manuelt på fronten

Søk etter:

• «motorbetjent lastbryter med manuell betjening»
  • «motoroperated circuit breaker manual override»

3. Motorisert kam-/vribryter

• Hva det er: Kam-/omkoblerbryter (som vanlig vribryter) med motoraktuator
  • Aktuering: Motor flytter bryteren mellom faste posisjoner (0–1, 0–1–2 osv.)
  • Manuell overstyring: Du kan fortsatt vri bryteren for hånd

Søk etter:

• «motorisert kam-bryter»
  • «remote operated rotary switch manual override

Takk så mye Rune, notert.

Nr2 høres ut helt "down my alley" fordi jeg nettopp ønsker manuell overstyring ved tapt aktuering.

Det er litt derfor jeg presiserte om terninologien, siden jeg er usikker om det heter "effektbryter" eller kanskje bare "bryter".

Fail Stay tar jeg fra automasjonsverden, der tap av energi/signal fører til ingen posisjonsendring på en ventil, eksempelvis en ventil det open/close funksjon er aktuert begge veier contra noe med f.eks. PSD/ESD funksjon, som har en FC/FO sikkerhetsfunksjon og vil returnere til en bestemt stilling (les: normally closed/normally open).

Dette er fordi om PLS av noe årsak er ute av drift ønsker jeg at det fører til kun tap av automatisering - ikke tap av funksjon; dvs, man kan fortsatt kan slå ting av/på manuelt.

Jeg ser med andte ord etter en:

- "bryter" for mangelen av en bedre beskrivelse

- som er aktuert (spole, motor whatever)

- som kan også overstyres manuelt uavhengig av av styresignal

Ang hvor "jeg beveger meg hen" så har jeg ikke søkt noen råd om det, og ingen tips trenges i den avdelingen.