FEK §5 og eget firma på deltid

Velger å spørre her da jeg opplever ulike fortolkninger av regelverket rundt dette.

Jobber som faglig ansvarlig i dag, men vurderer en ny 100 % stilling i en annen bedrift som ikke driver med elektro. Jeg ønsker da å starte min egen installatør- virksomhet ved siden av for å kunne holde elektrokompetansen min ved like, samt å kunne ha muligheten til å utføre litt installasjonsarbeid på kveldstid og i ferier når det passer meg.

Jeg blir den eneste ansatte i selskapet som selvsagt registreres i elvirksomhetregisteret.

Er dette ok og innenfor lovverket? :)

Myndighet aksepterer dette så lenge det ikke er delvis sammenfallende arbeidstid.

1. FA kan som nevnt ikke ha annet arbeid med sammenfallende arbeidstid. I mindre virksomheter kan FA utføre annet arbeid i samme virksomhet, om dette ikke kommer i konflikt med å utøve det faglige ansvaret i virksomheten.

2. Det er fritt fram for å registrere flere FA i samme elektrovirksomhet, og dette vil være en stor fordel for å ivareta det faglige ansvaret om en eller flere FA skulle "falle fra".

Hei et relatert spørsmål.

1.
Hvordan stiller det seg å etablere en virksomhet med kun en ansatt elektroinstallatør, som samtidig er ansatt som prosjektleder i el-virksomhet uten FA rolle.

2.

Hvordan stiller det seg å registrere flere FA i en virksomhet?

begge punktene tenker jeg på begrensningene på 10år mtp. Opprettholde papirene sine.