Vi produserer elektrisk utsyr (tavler og HPU) til offshoreindustrien og er ikke underlagt FEK da vi leverer et ferdig produkt med samsvarserklæring.
Vi ser nå på muligheten å oppgradere (refurbishment) av gammelt og utdatert utsyr, som er produsert av andre. Utstyret vil bli sendt til land og oppgradert på et verksted.
Ved å oppgradere og utstede ny samsvarserklæring blir vi da underlagt FEK § 8.Kvalifikasjonskrav ved reparasjon av elektrisk utstyr? Hva er definisjonen på reparasjon?
Her bygger du i praksis et nytt utstyr (ny samsvarserklæring), og fremstår som utstyrsprodusent.Da gjelder unntak i FEK § 2: Forskriften gjelder heller ikke for b) reparasjon av elektrisk utstyr når dette utføres av produsent eller dennes representant i Norge.
For elektriske tavler er det dessuten unntak fra FEK i § 2 g) når arbeidet utføres hos tavleprodusenten.
Hei,
Jeg kan ikke tyde ut i fra FEK §8 (m. veiledning) hvorvidt dette gjelder på verksted, eller ute i anlegget. Men jeg heller mot at det er snakk om installert utstyr utenfor verkstedets vegger.
Noen må gjerne korrigere meg her hvis jeg tråkker feil.