Hei. Jeg lurer på dette med jordfeilvern overvåking på felles infrastruktur for elbil-lading. Flere anlegg blir lagt opp med felles infrastruktur, som skinner, rundkabel eller flatkabel. Ved slike installasjoner er det gjerne eller skal være integrert DC filter / strømstyrt jordfeilvern 30mA i laderen. Hvilke krav stilles det til jordfeilvern / overvåking i tavle på utgående kurssikring til infrastrukturen?Jeg leser ut i fra 722.411.3.3 at ethvert AC tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et strømstyrt jordfeilvern med merkeutløserstrøm mindre eller lik 30mA. I tillegg står det at det ikke må benyttes til å beskytte andre tilkoblingspunkter eller forbrukerutstyr. Dette vil etter det jeg kan lese ut i fra 722.411.3.3 ivaretas ved bruk av lader med dette innebygget.Det står dog ingenting om beskyttelse ved felles infrastruktur.På forhånd takk!
Krav til beskyttelse av hovedkurs/stiger avhenger av nettsystem. For IT kreves som minimum overvåking.
Krav til beskyttelse mot elektrisk sjokk er gitt i delnorm 4-41 i NEK 400:2018.
Automatisk utkobling er den metoden som er mest benyttet, og krav er gitt i avsnitt 411.Dobbel eller forsterket isolasjon (klasse II) er sidestilt som beskyttelsestiltak, og er beskrevet i avsnitt 412.Avsnitt 410.3.3 beskriver hvilke beskyttelsestiltak som vanligvis (ved adgang for usakkyndige) kan benyttes.
Som hjelp til å sette seg inn i dette emnet anbefaler jeg hjelpeboken Normguiden. Dessuten anbefaler jeg vårt kurs i NEK 400:2018, og første mulighet er 4. og 5. mars på Gardermoen. Her blir dette emnet viet mye oppmerksomhet.
For lading av elbil må dessuten delnorm 722 i NEK 400:2018 legges til grunn.
Takk for utrolig rask tilbakemelding. Dette gjelder for TN anlegg.
Betyr det at ved TN anlegg vil det holde kun med standard vern/elementautomat, og hva vil evt begrunnelsen for dette være?
Har du også mulighet for å begrunne / henvise til hvor i NEK 400 jeg finner dette med minimum overvåking i IT-nett.
Glemte i tillegg å nevne at kabel er dobbelt isolert.