Håper noen med kompetanse om strømtap i ledninger kan si litt om nedenforstående:
Jeg liker å sysle med hobbyprosjekter. Nå har jeg en tid fundert på følgende, men vet ikke om det ville kunne fungere i praksis: Omkring 100 meter fra hytta har jeg en liten bekk (på min egen eiendom). Der har jeg lyst til å lage et lite vasshjul og koble det til en liten generator, la oss si for eksempel på 100 watt. Men vil det i praksis være mulig å overfør denne strømmen til hytta ved hjelp av en vanlig skjøteledning, eller vil all strømmen så å si forsvinne før den når så langt pga motstand i i en så lang ledning?
Det har vel også betydning hva slags spenning det er på strømmen som går ut fra generatoren? Hva med 12 volt kontra 220/230 volt? (Sistnevnte har jeg kanskje ikke lov til å legge opp, selv om det ikke er tilkoblet noe offisielt nett, men det er en annen sak). Og hva har diameteren på ledningene å si for strømtap?
Håper på svar fra folk som har kunnskaper om temaet, ikke fra «synsere». Og jeg er ikke ute etter å høre at «dette vil uansett ikke lønne seg» med så minimale strømmengder, for det er ikke lønnsomhetsvurderinger jeg er ute etter.
Hvis jeg satset på bruk bare i flomperioder (og flom ser det ut til å bli stadig oftere) ville det nok være mulig å bruke en litt større generator enn antydet.
Fixeren