Hvilke minimumskrav til boliginstallasjon lå til grunn ved ombygging fra 230V IT til 400V TN-C-S i 2016

Hvilke minimumskrav til boliginstallasjon lå til grunn ved ombygging fra 230V IT til 400V TN-C-S i 2016

Jeg er av den formening at dette kunne utføres den gang ved kun å skifte OV/KO vern og montere en jordfeilbryter på 30mA for hele anlegget.

Installasjonen har ikke jording av anleggsdeler i tørre rom, som stue og soverom.

Jeg kjenner ikke til en konkret beskrivelse av minimumskrav ved slik ombygging i 2016. Det var opp til prosjekterende/utførende å forholde seg til kravene i FEL og NEK 400:2014, sett opp i mot avklaringen i Elsikkerhet nr. 78 Retningslinjer for bruk av revidert norm NEK 400 for elektriske lavspenningsinstallasjoner i kombinasjon med med elektriske anlegg.

Se også her https://www.trainor.no/forum/f....

EBL publikasjon 10-2001 ved ombygging av boliger fra 230V IT ble vel brukt også da.

Det ble den nok, og dette viste jeg til med lenka nederst i mitt svar (gammel forumstråd).

Det var kun e-verket som kunne ta dette valget for at denne løsning ble valgt den gangen og føringene det utføres i hht. var AG 14 direktivet, nå NEK 350. Det var krav til spesiell merking i sikringsskapet med opplysninger om hvem som hadde foretatt ombygningen når og hvilken nettløsning det var bygd om til.
Det skulle også være installert en felles jf.br. for hele installasjonen på 30 mA. Det var ikke krav til jordet utstyr i isolerte omgivelser. Mener at to forskjellige sikringskurser i samme rom ikke var lov.
Skrusikringer (UZ elementer) kunne omgjøre til bare en sikring per kurs.

Det var muligens noen flere føringer også ved denne omgjøringen.

Du har rett i at AG14 ble benytta tidligere, men dette var kun en teknisk rapport som ble fasa ut for mange år siden. Dessuten er det ikke e-verket som bestemmer hvordan en lavspenningsinstallasjon, som ikke er et offentlig forsyningsanlegg, skal bygges/bygges om, det er det kun prosjekterende elektrovirksomhet som kan gjøre.

Nå gjelder imidlertid standarden NEK 350, som et godt grunnlag for hvordan ombygging fra IT til TN bør utføres.

AG14 var ikke relevant i 2016.