En installasjon skal forsynes via en lang sjøkabel. 230V fra netteier transformeres opp til 1000V, går via sjøkabel for så å bli transformert ned til 230V igjen. Installasjonen skal utføres iht. NEK400. Hvordan skal man ivareta beskyttelse mot sjokk på 1000V-siden? I trafoene er pri/sek isolert fra hverandre men beskyttelsestiltaket elektrisk adskillelse gjelder bare <500V. Dessuten er bruken vår utenfor det som er tenkt bruksområde for beskyttelsestiltaket elektrisk adskillelse i NEK400.
Siden dette er en hovedkurs så er ikke utkobling av 1.jordfeil påkrevet.
Hele installasjonen er omfattet av et internkontrollsystem og det monteres jordfeilvarsler på 1000V-siden.
Ikke utkobling av 1.jordfeil krever at man skal dokumentere berøringsspenning. Hvordan gjør man dette når det ikke finnes jordelektroder på 1000V-siden og trafoer er galvanisk adskilt.
Absolutt krav følger av FEL § 21. Om installasjonen ikke kan gjennomføres innenfor kravene i NEK 400, så er det prosjekterendes ansvar å dokumentere at kravet i FEL er ivaretatt.
Jeg har ikke selv erfaring i forhold til installasjonen du beskriver, om du ikke kan ivareta avsnitt 410.3.3 i NEK 400. Jeg antar at dette kan være en kjent “problemstilling” for lavspenning forsyningsanlegg, og at det kan finnes alternative løsninger i et REN-blad. Mitt forslag er derfor å kontakte REN for en avklaring av dine muligheter.
RENblad 9116 - “Oversikt oversikt over 1000V spenningssystem” er aktuelt her.
Meg bekjent er det to måter å bygge dette på: Som 1000V IT eller 1000V TN.
Anbefaler deg å få tak i dette RENbladet, Der er det vedlegg for å beregne jordfeilstrømmer i IT-nett, og på bakgrunn av det kan du beregne krav til overgangsresistans for jordelektroden.
Med 1000V IT må du ha disneuter og isolasjonsovervåker - omfattet av et fungerende internkontrollsystem.
Det er egentlig mye enklere med 1000V TN. Da slipper du disneuter og isolasjonsovervåker, fordi en-fase jordfeil vil koble ut automatisk
Det forutsetter at du har kabel med 4 ledere.
I RENbladet kommer REN med anbefaling om 1000V TN fremfor 1000V IT.