Installasjon uten Gruppe L

Siden man nå ikke trenger elektriker fagbrev for å gå på teknisk fagskole og så videre ta installatørprøven, kan man gjøre installasjoner selv om man ikke har gruppe L/Elektriker fagbrev. Vist man da istedet har et gruppe S/Telekommunikasjons fagbrev, eller må man fortsatt ha dette (Gruppe L) for å utføre 230V innstalasjoner?

Her gjelder FEK § 6 Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg.

Første ledd (avsnitt): Den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg, skal ha fagbrev innenfor elektrofag som er relevant for de aktuelle arbeidsoppgavene.

§ 7.Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg

Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

Relevante fagbrev er i utgangspunktet: Elektriker, automatiker, energimontør, heismontør og signalmontør (jernbane).

Faglig ansvarlig kan bare ha det faglige ansvaret i henhold til den kompetansen fagbrevet gir. Det vil f. eks. bety at en automatiker bare kan være faglig ansvarlig for automatiserte anlegg.