Jeg har et spørsmål ang installasjonsmetode A1 og A2, installasjonsrør/kabel i termisk isolert vegg.
Tabell 52A-2, side 164 NEK400:2018. A1 og A2 refererer til a) og c). I a) står følgende: "indre overflate av veggen har en termisk konduktans ikke under 10 W/m^2xK."
TEK 17 har minimumskrav på ? 0,22 W/m^2xK for yttervegg. Innervegger blir lydisolert så jeg antar at u-verdi er ca den samme som for yttervegg. Dette er mye lavere enn 10 W/m^2xK.
NEK 400 veiledning 3 i 823.431.4.1: «dette kravet vil også ivareta de situasjoner hvor ledningssystemet over korte avstander (?1m) blir fullsteding omsluttet av termisk isolasjon.»
Betyr dette at installasjonsmetode A1 og A2 ikke kan brukes hvis u-verdien på veggen er bedre 10 W/m^2xK og hvis avstanden er lengre enn 1 meter?
Følgende er beskrevet om dette i Normguiden:
I nye installasjoner ser vi at ledningsføringer ofte forlegges inne isolasjonen. Dette er ikke i overensstemmelse med normens referanseinstallasjonsmetode A1, men i henhold til veiledningen til dette avsnittet mener normkomitéen at kravene også vil gi overbelastningsbeskyttelse der kabel- eller ledningsføringen er helt omsluttet av isolasjonen.
Forfatterne av Normguiden unnlater her å si noe om korte avstander (til og med 1 meter), som er beskrevet i Veiledning 3 til avsnitt 823.431.4.1 i NEK 400:2018.
Intensjonen til normkomitéen NK64 (hvor jeg er ett av 54 medlemmer pr. dato) er imidlertid som beskrevet i ovennevnte veiledning. Dette er altså ment å være retningsgivende i Norge, men det er ikke et normativt krav.
Du benytter A1 direkte (finnes ingen korreksjonsfaktorer), gitt de forutsetninger jeg beskrev i mitt forrige svar.
For å finne strømføringsevnen til ledninger som forlegges inne i isolasjon kan jeg bruke installasjonsmetode A1 direkte eller må jeg bruke en korreksjonsfaktor?