Hei,
I NEK400:2022 er det innført 6cm inn i vegg for området som definerer badekar/dusj i NEK400-7-701. Dersom badet ikke er veldig stort gjelder dette veldig fort for hele badet.
I underpunktet 701.522.8.101 står det i punkt b) at "andre skjulte ledningssystem, inkludert tilhørende installasjonsmateriell, montert i deler av vegger eller skillevegger som avgrenser sone 0, sone 1 eller sone 2, skal være montert minst 6cm fra veggoverflaten (...)".
Spørsmål i forbindelse med kurser og utstyr i tilstøtende rom:
1) Figuren som illustrerer områdedefinisjonen viser de nevnte 6cm i hele området (avgrenset av 4m taumål), men jeg tolker underpunktet 701.522.8.101 sånn at det kun gjelder der hvor det grenser mot sone 0, 1 eller 2. Er det riktig forstått? Er det noe som "ikke er lov" i de 6cm i vegger som da ikke er i sonene?
2) Er det riktig tolket at 701.522.8.101 punkt c) egentlig sier det er greit å "gjøre som før" (dvs ignorere de nevnte 6cm) såfremt det er en helt vanlig kurs med PN+jord og jordfeilbryter på kursen? Kan man tolke det som likestilt god løsning?
3) Hvis det er riktig forstått i punktet over, så nevner punkt c) kun ledningssystem og ikke "tilhørende installasjonsmateriell" som derimot ble nevnt i punkt b). Skal man da tolke dette som at man kan ha PN i rør i veggen, men ikke veggbokser? Typisk bygger de jo 50mm inn og da er man krysset 6cm selv i en 2x4" vegg. Det går kanskje akkurat om man tar med en veggplate på 12mm i beregningen, men spørsmålet blir likevel aktuelt dersom veggen er 2x3" eller 2x2". En mulighet kan kanskje da være å ha PN i rør med påvegg stikk?
Understreker igjen at mine tvil er for tilstøtende rom, ikke selve baderommet.
På forhånd takk for synspunkter!