Jordfeil på IT anllegget på vår industri

Hei vi har felles trafo for all IT- forsyning på anlegget vårt. Vi har avlesning av jordfeil med ein Bender Jordfeilovervaking

Det hender det blir stående jordfeil på anlegget 220 v. fase jord.

Har fått spørsmål frå verneombud om faremomentet med ein stående jordfeil. Dette inntil vi på teknisk får fase den ut.

Har dere eit godt svar på dette...?

Viktigste grunn for utkobling av første jordfeil er å forhindre at det oppstår to samtidige jordfeil, på ulike faser.

Den første jordfeilstrømmen er lav, og sjelden høyere enn 2 A. Den andre jordfeilstrømmen kan bli relativt stor, fra noen titalls til noen hundre ampere.

Første jordfeilstrøm kan medføre for høye berøringsspenninger i et anlegg, mens andre jordfeilstrøm også kan medføre brannfare.

På kurser uten jordfeilvern har man ingen garanti for utkobling av verken første eller andre jordfeilstrøm.