Hei
Jeg er lærling i en bedrift som setter opp mange elbil ladere. Skulle likt å visst litt mer rundt det å justere inn lade effekt på ladere med tanke på tilgjengelig effekt i sikringsskap. Er det noen egen formel man kan benytte for og se hva man kan justere lader inn på. Det første som slår meg er å benytte beregning for OV med samtidighetsfaktor med tanke på eksisterende sikringer fra før av. Jeg får sikkert vite dette av montør jeg er med, men hadde vært kjekt å vite på forhånd for å vise litt forståelse. Setter stor pris på innspill.
Se montasjeanvisning fra produsent, som finnes på dennes nettside.
Generelt gjelder Ib < Iz.
Takk for svar!
I bedriften jeg jobber har vi i avtale med bilselger at vi monterer en 32a sikring og legger en 4g6mm uansett type oppsett. Krav 1 og 2 er ivaretatt. Selve laderen kan man justere hvor mange ampere den trekker. Fortsatt litt usikker på hvordan man kommer fram til hvor mye laderen kan instilles på uten at det skal bli overbelastning på OV’en. Montasje anvisning sier ingen ting om dette. Jeg skjønner at den må stilles inn på en lavere verdi enn OV, men man må ta med andre forbruks kurser i betraktning.
Det er ikke et definert krav til samtidighetsfaktor i en installasjon. Overordna krav er gitt i FEL § 16, som beskriver egnethet til forutsatt bruk. Dette er altså en vurdering elektrovirksomheten må gjøre.