Hei,
Er det slik å forstå at koblingsmateriell oppstrøms jordfeilbryter/jordfeilautomater i IT-nett skal være klasse 2 dersom en ikke oppfyller krav om maksimal berøringsspenning på 50V?
Dette finner jeg noen ganger utfordrende når det skal monteres inn overspenningsvern nedstrøms OV i eldre installasjoner, da det allerede går 1 sett typisk PN fra OV til måleren.
Ja, beskyttelse mot elektrisk sjokk skal uansett ivaretas.
Om avsnitt 411 (automatisk utkobling) i NEK 400:2018 ikke innfris, så kan alternativt 412 (dobbel eller forsterket isolasjon) benyttes.
Aktuelt avsnitt for IT er 411.6.5 (se også veiledning).
Jeg har sendt forespørsler til Wago og Ensto; om det kan leveres klemmer som tilfredsstiller avsnitt 412 i NEK 400:2018, men ikke fått svar foreløpig. Jeg har fri i morgen, men skal følge opp denne saken på mandag.
I henhold til NEK 400:2018 er det imidlertid ingen tvil om at beskyttelse mot elektrisk sjokk skal ivaretas, og om dette ikke kan innfris ved å følge avsnitt 411 er alternativene å følge 412/413/414 (ref. avsnitt 410.3.3).
Et alternativ kan eventuelt være tilleggsbeskyttelse over klemme (plastdeksel som bare kan fjernes med skruer), ref. avsnitt 512.2.2 i NEK 400:2018.
Jeg har nå fått følgende svar:
- Ensto; våre klemmer er ikke testet (altså ikke godkjent) som klasse II.
- Wago; vi har ingen klemmer som i seg selv oppfyller kravene til dobbelisolering.
Fra Wago fulgte dessuten følgende tekst med:It is important that the housing where the terminal blocks are built in fulfills the class II requirements, as well as insulation of the cable. It is important to put the terminal blocks into the housing with a sufficient distance to the walls of the housing in order to fulfill the requirements for the air- and creepage distances.
Dette bør du begrunne nærmere. Hvor står det at klasse I foran hele anlegget var godkjent i "gamle dager"?
Også i tidligere forskrifter var det krav til maksimalt 50 V berøringsspenning:1964 - 1988 FEA § 406,1988 - 1991 FEB88 § 406, og1991 - 1999 FEB91 § 413.1.1.4.
Forutsetningen for avklaringer i Elsikkerhet 78 er at opprinnelig anlegg ble utført i henhold til datidens myndighetskrav.
Et godt jordingssystem er avgjørende for å ivareta elsikkerheten i et elektrisk anlegg, både relatert til brannfare og berøringsfare.
Enhver elektrovirksomhet bør gi klare anbefalinger til sine kunder om man er usikker på jordelektrodens overgangsresistans, samt kontinuiteten i hele jordingssystemet, inklusive alle utjevningsforbindelser til utsatte ledende deler og andre ledende deler.Det er lurt med skriftlige anbefalinger.
Ja, om du skal forholde deg til veiledningen til avsnitt 411.6.5 i NEK 400:2018, så må alt i tilknytningsskapet være utført i samsvar med avsnitt 412.
Hvordan dette skal løses på beste måte bør produsenten av tilknytningsskapet være den nærmeste til å kunne svare på.
Takk for svar.
Selve kablene er greie å dobbeltisolere, men tenkte mer på benyttelsen av skjøtestykker oppstrøms jordfeilbryter i IT-nett. Er av og til det kan være greit å sette opp skjøtestykker på DIN-skinne slik at en unngår å gå med flere ledere inn i samme klemma på sikring.
For eksempel disse:
https://cdn2.elektroskandia.no/medias/sys_Norway/sheets/sheets/hed/hc6/10096371728414/1261840-fd.pdf
Snakka med Ensto, men de var usikre på om det var lov eller ikke, da selve skjøtestykkene ikke er dobbeltisolerte. (men det er jo ikke skruklemma på primærsiden på en jordfeilbryter heller)
Du sier ELDRE installasjoner. Når du rehabiliter gamle tavler så trenger en ikke nødvendigvis å ta hensyn til nye krav om en gjør anlegget bedre enn det var i utgangspunktet Se Elsikkerhet 78
Pga kostnader velger noen av våre kunder f.eks. å la gamle inntak stå selv om innmaten i skapet blir skiftet. Da har du gjerne klasse 1 foran hele anlegget som var godkjent i "gamle dager".
Det er nok riktig det Hans Olav. Litt vag presisering fra min side.
Poenget mitt var at ved ettermontering av overspenningsvern i et gammelt anlegg, så gjør en anlegget bedre enn det var. Ergo mener jeg at du ikke plikter å skifte øvrig materiell i tavlen til dobbelisolert ved en slik rehab-jobb, derfor så jeg ikke helt trådstarters problemstilling.
Misforstå meg rett. Man skal ikke alltid begrense seg til et minimum. Dette står jo greit forklart i nevnte Elsikkerhet. Man skal vurdere helheten osv.
Dette med 50 V berøringspenning er jo essensielt. Likevel er det mange eldre bygninger som står med dårlig jording og uten JFA /klasse 2. Når en skifter til JFA i skapet så blir uansett anlegget bedre. Hvordan ble egentlig berøringsspening dokumentert «i gamle dager»?
Dette er muligens en aktuell problemstilling i inntaksskap etter 399 normen. De fleste leverandører bruker overgangsklemmer som ligner mer eller mindre på KE 61 klemma til Ensto. Hvis jeg ønsker å dobbeltisolere alt foran jordfeilautomater i et normalt anlegg og det ikke er dobbeltisolerte klemmer i skapet. Hvilke alterntiver har jeg da? Grunnen til at jeg ønsker dobbeltisolasjon er reduserte krav til jordelektroden. Hvis leverandøren av klemmene sier at de ikke er dobbeltisolerte vil det da si at jeg må inn med noen form for tilleggsisolering av klemmene?