Hei. Spørsmålet gjelder en offshore installasjon som skal stå i Norge. Normene for meg er uklare når det gjelder valg og kriterier for bruk av dobbel kompresjons-nippel med klemring for armering, og støpenippel (barrier gland), i direkte innføring i Exd kapslinger (der indirekte vil være tilhørende Exe kapsling, med en Exd transit mellom disse). Dette i sammenheng med bruk av RFOU/BFOU med braided armor.
Jeg kjenner NK31 sin fortolkning og oppskrift for bruk av enkel kompresjons-nippel (through gland) fra 2019. Denne er veldig god og enkel å ta i bruk.
I henhold til NEK EN 60079-14:2014, "10.6 Tilleggskrav til beskyttelsestype «d»
– Eksplosjonssikre kapslinger" og "10.6.2 Valg av kabelgjennomføringer", så går det litt i surr. Det eneste konkrete jeg finner om dobbel kompress, er dette: "10.6.1 Generelt Dersom en Ex «d»-nippel som strammer via tetningsringen (kompresjon) benyttes sammen med skjermet eller armert kabel, skal innføringen være av den typen der armering eller skjerm avsluttes i nippelen, og at komprimering påføres den indre kabelkappen". Samtidig så godtar "NK31 oppskriften" armert kabel som direkte innføring under visse forutsetninger...
Det andre jeg finner er:
"10.6.2 Valg av kabelgjennomføringer
b) Kabler og nipler oppfyller samtlige av følgende krav:
– Kabelnipler er i samsvar med IEC 60079-1 og sertifisert som utstyr
– Kabler som brukes samsvarer med 9.3.2(a)
– Den tilkoblete kabelen er minst tre meter i lengde
NEK-VEILEDNING Kabelnipler under punktet b) er i
hovedsak kompresjonsnipler."
Dette ser jeg på som krav for både dobbel og enkel kompress. Det er veldig rart for meg at en dobbel kompress kan nyttes kun over 3 meter, mens man kan nytte through gland over 0,5m (så lenge de andre kravene er oppfylt, eks kun for IIA og IIB). Personlig anser jeg en dobbel kompress gland for å ha langt bedre beskyttelseegenskaper enn en through gland (enkel kompress nippel).
Det må være noe jeg missforstår her? Blander jeg terminologier?
Konkrete spørsmål:
1. Hva er kriteriene for bruk av dobbel komp Exd gland som direkte innføring i Exd kapsling?
2. Når kan man ikke nytte en dobbel kompress Exd gland som direkte innføring i Exd?
3. Når må man nytte en Exd barriere gland (støpenippel) som direkte innføring i en Exd kapsling, når through gland og dobbel kompress gland ikke tilfredstiller kravene til installasjonen?