Kvalifikasjonskrav ved arbeid på personheis, andre heiser

Personheis omfattes av Heisdirektivet, og FEK. For å utføre arbeid på disse må man ha kompetanse og være oppdatert. Betyr det heismontør, eller kan en elektriker arbeide på heis dersom han har kompetanse (uten å ha fagbrev som heismontør)?

Andre typer heis som en byggeplassheis for frakt av materialer, er å anse som en maskin, og man må derfor forholde seg til maskinforskriften. Dvs. ingen formelle kompetansekrav i FEK, men du må ha nødvendig kjennskap til deler av FSE. Samt at du må gjøre arbeidet i samarbeid med produsenten (Maskinprodusentens representant).

Eventuelt være installatør med kompetanse, fagfolk og riktig registrering i Elvirksomhetsregisteret. Bakdelen er at du da overtar ansvaret med samsvarserklæring mm.

Er dette riktig tolking?

Jeg trodde dette var slik du beskriver, men fikk annen info for noen uker siden.

Jeg deltok på et faglig forum hvor DSB informerte om bl.a. FEK. Runar Røsbekk sa da at FEK § 2 h) med fordel også kunne omfattet et avsnitt med beskrivelse av unntak for elektriske anlegg på heiser. For heiser gjelder altså det samme som for maskiner. Det vil si at heisprodusent er unntatt fra FEK.

Dette medfører at avklaringer i Elsikkerhet 73 og 81 vedrørende maskiner også er relevant for heiser.

Det kan dere med fordel fortsette med :-). Du bør ta opp dette med Runar Røsbekk i DSB direkte om du ønsker en avklaring fra myndighet.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg har jeg oppfatta dette på samme måte som deg (og resten av heisbransjen).

Røsbekk poengterte derimot at unntaket fra FEK beskrevet i § 2 bokstav h) også gjelder for heiser.I henhold til avklaring i Elsikkerhet 81 er dette unntaket kun aktuelt for ansatte hos produsent og dennes representant, for andre virksomheter gjelder FEK fullt ut.

Om du får en avklaring fra DSB er det fint om denne blir lagt ut her.

Bransjen har alltid lagt til grunn FEK. Hvor i forskrift står det at heis ikke omfattes av FEK? Jeg syntes det er vanskelig å komme til den konklusjonen basert på dagens regelverk. Takk på forhånd :)