Lading av elbil

Min nye elbil trenger strøm, så det skal monteres ny kurs til garasjen.Jeg har IT 230V anlegg, så det blir dessverre ingen 3-fas-løsning. Er ikke støttet.Min nye kurs får A2 forlegning og 10 mm2. Hvis det monteres 2x32A sikring, kan da ladeautomaten i garasjen settes opp med 32A slik at kursen belastes med 100% så fremt produsenten av automaten går god for dette?Hvis I2<=Iz så må det vel monteres en automat med I2 mindre enn 1,45xIn? Eller er det fortsatt slik at med 10 mm2 så gjelder ikke det kravet?NEK kommer stadig med nye krav, men noen her er vel oppdatert på det aller ferskeste?

For 10 mm2 gjelder generelt krav i avsnitt 533.2.1 i NEK 400:2022:

Ib ? In ? Iz ,I2 ? 1,45 Iz.

Dette har ikke vært endra på svært lenge. :-)

Du bør strengt tatt lese deg opp på NEK 400:2022. :-) Der er dette greit beskrevet i avsnitt 722.531.2.301.

Løsningen du beskriver er iht. krav, om strømstyrt jordfeilvern integrert i ladestasjon er av type B.

Ok, men for å utføre arbeid (som elektriker i egen bolig) kreves det at man er "oppdatert på den faglige utviklingen". Dette omfatter bl.a. å kjenne til krav i forskrift og standard.

Takk for kjapt svar.Hva med egen jordfeilbryter på kursen? Kan den sløyfes? Blir en Easee laderobot. Den har vel egen jordfeilbryter og kabelen er PFXP. Er kun feller jordfeilbryter i dette anlegget fra før.

Når man ikke jobber som elektriker, er det mye lettere å spørre de som har peiling og kan gi fasiten på et blunk enn å lese til øyet blir stort og vått. Takk for hjelpen :-)