Lysmaster utjevning

Hei

Noen som har noen gode referanser på krav til utjevning av lysmaster ? Har hørt så mye forskjellig på hvordan folk utfører utjevning av lysmaster.

Jeg er enig med deg at svaret fra OlavF virker veldig riktig.

For veilys som inngår i et allment fordelingsnett gjelder fef, ellers gjelder fel.NEK 600 kan uansett legges til grunn; https://www.standard.no/fagomrader/elektrofag/elektro/nek600/?gclid=Cj0KCQjw1tGUBhDXARIsAIJx01npRS3y_ksiu8jtgV5Qmcb3cpotStf1TjUWyypr5c1wCsraJF_xYUQaApodEALw_wcB.

IT/TT-nett:

Dersom lysmastene er utenfor jordelektrodens dekningsområde må det etableres ny jordelektrode.

Min beste anbefaling da er å legge med en 25mm2 cu-wire i hele grøfta, og utjevne til hver stolpe.

Alternativt slå ned ett jordspyd eller en liten ring cu-wire rundt hver mast.

Dersom du har dobbelisolerte lamper, kabler og koblinger kan du unnlate å utjevne lysmastene.

TN-nett:

Lysmaster kan utjevnes fra kabelens beskyttelsesleder. Ingen krav til egen jordelektrode.

MEN det er en GOD ting å utjevne, og gjerne også med cu-wire i grøft. Da vil du ha en ekstra barriere dersom det skulle oppstå en feil.

Min konklusjon: Utjevne gjerne med cu-wire i grøft, men ingen formelle krav til dette.

Hei og hjertelig takk for svar

Har du noe å referere til ? PS. Hørtes veldig riktig ut det du skrev ;)