Hei, jeg holder på å øver frem til fagprøve og jeg sitter en men komponent som jeg ikke vet hva er. Den er en disneuter som er koblet mellom N leder i fra en trafo og jord. Jeg lurer på hva er virkemåten til disneuteren? Hvorfor er den der? Hvordan kan jeg se at den har blitt løst ut? Osv.
Jeg har flere bilder av disneuteren, men jeg får bare lagt ved et bilde
I ditt tilfelle er det en gammel disneuter, som sikkert ikke har flaggindikator som viser tilstand. Tipper at dersom du tar av dekselet så vil du kunne se om vernet har løst ut eller ikke (OBS å ta av dekselet må gjøres AUS eller som arbeid på frakoblet anlegg).
Legger ved ett bilde av en ny disneuter. Her er det store indikatorflagg som lyser rødt dersom disneuter er defekt.
Fra Ca. 03:50 i denne videoen fortelles det at "Ved lyn overspenninger skal disneuteren, etter at overspenninger er ledet mot jord, bryte jordforbindelsen igjen slik at normal tilstand oppnås. Dersom dette ikke skjer som følge av svikt i overspenningsvernet, eller en stående feil i transformatoren, så er IT-anlegget blitt et TT-anlegg. Det er derfor viktig med jevnlig kontroll av disneuteren."