Hei,
Har en motor som er kontaktor styrt ombord.
Skal jeg bruke skjermet kabel på denne? Isåfall kan skjermen brukes som beskyttelses jord? Og hvordan terminerer man den i motor huset hvis den ikke er brukt som vanlig jord.
Hei,
Har en motor som er kontaktor styrt ombord.
Skal jeg bruke skjermet kabel på denne? Isåfall kan skjermen brukes som beskyttelses jord? Og hvordan terminerer man den i motor huset hvis den ikke er brukt som vanlig jord.
Jeg tar utgangspunkt i at du har en kontaktorstyrt motor ombord på båt eller skip, og spør om bruk av skjermet kabel.
Generelt:
Skjermet kabel brukes hovedsakelig for å:
Redusere elektromagnetisk interferens (EMI) fra/til kabelen. Dette kan være viktig hvis du har følsom elektronikk ombord (navigasjon, instrumenter, radioer).
Beskytte signal- og kontrollkabler mot støy.
For kraftkabler til motorer er skjerming ikke alltid nødvendig, spesielt om det er kraftige motorer der støy vanligvis ikke forstyrrer annet utstyr. Men om motoren styres via små signalkabler (f.eks. fra et kontrollpanel til kontaktor), kan skjermet kabel være nyttig.
✅ Konklusjon:
Hvis det er kun kraftledninger, er skjermet kabel sjelden nødvendig.
Hvis det er kontrollkabler eller signaler, anbefales skjermet kabel ombord for å redusere støy.
NEI, normalt skal skjermen ikke brukes som beskyttelsesjord (PE).
Skjerm er ment for elektromagnetisk avskjerming, ikke strømføring ved feil.
Beskyttelsesjord må være egen leder, dimensjonert etter normene for jordfeilstrøm.
På båter og skip er dette spesielt viktig av hensyn til sikkerhet og forskrifter (f.eks. NEK 400/NEK 440).
Vanlig praksis:
Terminer bare i den ene enden – ofte i kontroll- eller tavlesiden, ikke i motor.
Bruk en jordingsklips eller terminering på metallhylse hvis du ønsker å lede støy bort, men ikke strøm.
Sørg for god elektrisk kontakt med metall, men ikke koble til PE med mindre det er spesifikt anbefalt.
I den andre enden kan skjermen være ubundet, altså ingen fysisk kobling.
💡 Dette kalles ofte “single-end grounding” og hindrer at skjermen blir en uønsket strømvei for støy eller jordfeil.
| Punkt | Anbefaling |
|---|---|
| Skal du bruke skjermet kabel? | Ja, for kontroll/signalkabler. Nei, for kraftkabler til motor. |
| Bruk skjermen som jord? | Nei, alltid egen PE-leder for beskyttelse. |
| Termineringsmetode | Én ende mot metall (kontrollpanel), andre ende ubundet. |