NEK 2018-Ladeklare bygg

Hei,

Jeg venter på NEK:2018, som er bestilt, men har sett lanserings webinar med gjennomgang av NEK.

I mellomtiden tenkte jeg å gi et forsøk på å spørre her:

1. Hva defineres ladeklart bygg? Og vil etablering av nytt ladeanlegg i eldre blokk gå under dette?(som igjen gjør at man må følge pkt.2?)

2. 824.302.2.2.301.4.2.: "Føringsvei til hvert tilkoblingspunkt skal være dimensjonert for å kunne fremføre et 3-leders ledningssystem(3-fase+N) med kontinuerlig belastning på 32A

Tolkes dette dit hen at det skal forelegges føringsvei eller faktisk at det skal legges feks en 5G uavhengig av om det TN eller IT?

I lanserings webinaret blir det sagt fra Eirik Selvik:

«Føringsvei til hvert tilkoblingspunkt skal altså være et 4-leders ledningssystem(3+N), med kontinuerlig belastning på 32A»

Delstandard 824, i NEK 400:2022, gjelder i utgangspunktet kun for nye bygg, hvor det kreves tilrettelegging for fremtidig lading av elbiler. Dette bygger på føringer i TEK (ref. veiledning 2 til avsnitt 824.1).

Kravene kan også være relevante ved ombygging av eldre bygg.

Det skal klargjøres føringsveier for 3-fase + N + PE til hvert tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy, som beskrevet i avsnitt 824.302.2.2.301.4.2.

Hvis vi snakker om IT er det 4 leder, ved TN er det 5 ledere. 3+PE eller 3+N+PE

Hei,

Ser jeg klomset til innlegget.

Jeg er klar over hvor mange ledere som er i hvert system. Men er det riktig å forstå at det skal klargjøres for TN(3fas+N+PE)helt ut til laderen.

Og når gjelder i såfall dette, kun ny bygg ?

Takk for oppklaring.