Sakkyndig/ikke-sakkyndig betjening og kaskading/backup

Hei,

Dette temaet har vært oppe MANGE ganger, og det er sikkert ikke siste gang :)

Jeg har, etter lang tid, forstått at følgende kriterier må være oppfylt for ikke-sakkyndig betjening:

- maks 125 A for utgående kurser

- maks 250 A for vern i inngående

- min IP2XC

- vern skal være beregnet for ikke-sakkyndige (B,C,D karakteristikk)

Mitt spørsmål går på om man kan bruke kaskading/backup i tilfeller hvor det er hensiktsmessig med ikke-sakkyndig betjening.

Jeg har mange ganger hørt at det maks skal være 10kA i tavler som skal betjenes av ikke-sakkyndige, men dette kan jeg ikke finne er et fastsatt krav.

For eksempel sier Schneider at deres NSX250 sørger for at en RCBO 4p 16A/C får forbedret bryteevne (Icn) fra 6kA til 20kA.

Slik jeg da tolker dette, kan man ha en underfordeling for ikke-sakkyndig betjening med opp til 20kA, forutsatt at:

- alle kravene øverst i innlegget er innfridd

- vernprodusent må kunne dokumentere kaskading mellom vernene, feks som nevnt i eksempelet over

Tar gjerne imot rettledninger dersom jeg har misforstått noe :)

I tavler/skap for ikke-sakkyndig betjening skal alle vern for ledningsbeskyttelse velges i henhold til NEK EN 60898, eller andre vern beregnet til betjening av ikke-sakkyndige personer, ref. avsnitt 1 Omfang i NEK 439-3:2013.

Om kravene til backup-beskyttelse, i avsnitt 536 i NEK 400:2018, er ivaretatt kan det velges overstrømsvern med lavere bryteevne enn forventa kortslutningsstrøm.