Vi har nylig
installert elbillader hos en kunde hvor vi har
store utfordringer med å få til stabil lading.
Fra
hovedtavle til elbillader er det et kabelstrekk på cirka 63 meter 4g6mm² (+ 5 meter ladekabel).
Ved 3-fas 20A skulle dette gi 3% spenningsfall, som er innenfor kravet. Ikmin i tavle er 0.5055 kA. 230V TT-nett.
Laderen er
stilt helt ned til 12A ladehastighet, men likevel får kunde feilmeldinger i Tesla appen om at
lading har stoppet grunnet «uventet spenningsfall». Dette skjer med ujevne
mellomrom. Vi mistenker at det er andre større belastninger på samme trafokrets som skaper disse problemene, mens E-verket mener at løsningen er å øke tverrsnittet på tilførsel til ladeboks. Det kan godt være at det vil hjelpe å øke tverrsnittet, men hvem tar denne kostnaden? Alle beregninger og målte verdier fra vår side er iht. krav.
Det jeg stusser mest over er at det er problemer selv med belastning på kun 12A. Kunden får også til å starte lading ved 25A ladehastighet, men etter timer/dager stopper ladingen grunnet spenningsfall. Jeg skal uansett utføre flere målinger med belastning før jeg evt. tar det videre med E-verket. Takk for gode råd!
Antar at du sikter til tabell 52F-1 når du snakker om "krav" til spenningsfall. Det som imidlertid er viktig å tenke på er at FoL §3-3 sier noe om at nettselskapet skal levere 230V +-10%, altså 207-253V...
Når du opplyser om at du har Ik2pmin på 0,5kA så forteller det at du sannsynligvis er tilkoblet langt ute på trafokretsen. Det er ingen tvil om at andre kunder på samme kurs vil bidra til å dra ned spenningen i den aktuelle installasjonen, avhengig av strømtrekk.
Dersom nominell spenning i installasjonen er lav, f.eks under 220V, og du lader elbilen på en lang kurs, samtidig som det er stor belastning på lavspent-nettet fra trafoen så kan du raskt få problemer med spenningen ute ved laderen
Mitt råd er at du bør prøve å finne ut av hvor langt spenningen går ned når du belaster kursen max, legg også gjerne inn VVB, koketopp, panelovner osv i installasjonen, da ser du fort hvor følsom installasjonen er for spenningsfall. Jeg ville laget meg en liten liste med måleverdier.
Hvis du ser at spenningen, ved måleren, kommer ned under 210V kan du spørre nettselskapet om de kan trinne opp trafoen ett hakk, slik at nominell spenning blir litt høyere. Mange trafokretser trinnes ned på våren, dersom det er tilknyttet store solcelleanlegg, som driver opp spenningen.