Stålrør uten bokser

Et eldre hus skal rehabiliteres, men mange vegger og tak skal ikke åpnes - altså får vi . Det ligger stålrør med gammel tøy-pn - som skal trekkes om inkl g/g. Anlegget er lagt opp uten bokser, dvs at røranlegget ikke er jordet, samt at det er åpnet rett i treverket der det skulle vært boks. Vi tenker å få inn multibokser som beskyttelse mot treverket, trekke i vanlig pn, tre på strømpe i overgangen mot rørene som beskyttelse mot den kvasse kanten på stålrøret. Er dette ok mhp isolering mot stålrøret på strekket? Sannsynligheten for jordfeil midt på et strekk anses som svært liten, men om så skulle skje vil det ikke bli utkobling etter første, men rørbiten som ligger rundt vil bli spenningssatt.

Noen som har tanker om praksis rundt dette?

Jeg følger deg langt på vei i resonnementet ditt, men min vurdering er uansett at det bør benyttes PNN/RKK eller kabel.

Det er lurt å ta en prat med DLE om dette i forkant av jobben.

Er egentlig helt enig, men litt mer diplomatisk anlagt :-).