Hei jeg lurer på om det er tillatt og gå over 80A på kv ved direktemåling. hvis jeg feks har et ov på 63 A i fordelingen inni huset, kan jeg da sette 100 A kv ute i tilknyttningsskapet når det er direktemåling og måler står forran ov.
KV-vernet skal beskytte mot kortslutninger, og ikke mot overbelastninger. Du kan sette så stort vern du vil i TKS-skapet så lenge du sørger for automatisk utkobling ved feil iht 411.3.2 (5s for TN/IT eller 1s for TT) og beskyttelse mot kortslutningsstrømmer iht 431.4 (blant annet: ledere i kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern som er i stand til å bryte kortslutningsstrømmen før isolasjonen til kabelen og ledere når sin maksimale tillate temperatur ved feil).
Dette gjøres enklest ved å utføre beregninger i FEBDOK, og vil blant annet avhenge av kortslutnigsstrømmer (opplyst fra nettselskapet) samt tverrsnitt og lengde på kabelen mellom TKS og sikringsskapet i boligen.
Så svaret er ikke så bent frem som spørsmålet :)
Men hvorfor ønsker du å øke KV opp til 100A? OV 63A i boligen vil uansett løse ut raskest mtp overbelastning. Dersom KV i TKS-skapet blir for stor risikerer du at KV i kabelskapet til nettselskapet løser ut før KV i TKS-skapet...