Hei.
Jeg har et bygg med hovedtavle og en underfordeling. Kabelskjermen i stigekabelen mellom tavlene er 70mm2. Øvrige utgående PE-ledere er av små tverrsnitt 35mm2 og mindre.
I Nek 400 544.1 står det at utjevningsledere skal være halvparten av største beskyttelsesleder i installasjonen. men trenger ikke å overstige 25mm2.
Dette resulterer i at jeg må bruke 25mm2 på utjevningsledere.
Spørsmålet mitt er da om det er nødvendig med 25mm2 over hele bygget, eller holder det å bruke det på utsatte ledende deler som tilstøter de store kursene?
Du skriver i siste avsnitt i spørsmålet ditt: Spørsmålet mitt er da om det er nødvendig med 25 mm2 over hele bygget, eller holder det å bruke det på utsatte ledende deler som tilstøter de store kursene?
Avsnitt 544.1 i NEK 400:2018 gjelder utjevning av andre ledende deler, og ikke utsatte ledende deler. Og ja, det er krav til minimum 25 mm^2 for utjevning av alle andre ledende deler i bygget.
Grunnleggende for forståelse av begrepet jording relatert til NEK 400, er at det skal være et sammenhengende jordingssystem, med god kontinuitet (lav motstand) i alle forbindelser.
Krav til dimensjonering av utjevningsledere har variert endel fra første utgave i 1998 og til dagens NEK 400:2018. Bakgrunnen for disse endringene har jeg ikke full oversikt over, da mye av dette gjøres i internasjonal normkomite TC64 (jeg er medlem av NK64, som er den norske "utgaven" av TC64).
Om du synes det er vesentlig å få vite bakgrunnen for kravet bør du rette en henvendelse til NK64 via FAQ.Du finner link til FAQ øverst på hovedsiden til dette forumet: Har du spørsmål om NEK 400 eller NEK 399 kan du søke gjennom NEKs egne database av spørsmål her i vår NEK FAQ.
Takk for svar.
Jeg var litt uklar i begrepene der. Men jeg lurer fortsatt på hvorfor det er behov for fullt dimensjonert utjevningsleder til et rom hvor alle ledende deler er adskilt fra resten av bygget. Hvor dette rommet gjerne bare har en 16A kurs inn til rommet.
Har du noen tanker om hvorfor normen stiller dette kravet?