Utjevning vannrør

El tilysnet har vært på kontroll på ny 2 mannsbolig som vi har installert.

Boligen har et felles teknisk rom men vann til vann varmepumpe, kjøleanlegg, snøsmelteanlegg og vannbåren varme. Det ligget med andre or veldig mye åpen kobber/galv rør i tekniskrommet.

Har fått kommentar på at det mangler utjevning til hovedvannrør noe jeg mener ikke er nødvendig da alt av rør som kommer inn i rommet er plast.

Er det et krav til utjevning av disse vannrørene?

Mvh Martin

Jeg anbefaler deg å be DLE om en begrunnelse for avviket. Avsnitt 411.3.1.2 i NEK 400 beskriver krav til utjevning av andre ledende deler. Kravet omfatter blant annet alle metalliske rør som kommer inn i bygget, samt avløpsrør av plast om IT-/TT-system.

Det er ikke krav til å utjevne hovedvannrør av plast.

Nei, de har egentlig ikke noe grunnlag for et avvik her. Men kanskje er det best å bare føye seg, det er det opp til deg/dere å vurdere.