På litt eldre hovedtavler med TN anlegg så brytes gjerne N-leder i hovedsikring.
Ved montering av en kurs til en solcellleinverter må N-leder da kobles rett på PEN leder?
REF. NEK400 304.3.4.2.1.301
Er dette virkelig nødvendig hvis det er anti-øydrift på inverter?
NK64 svarte 22.04.2024
"For hovedkurser som benyttes for å tilkoble en strømforsyningsenhet til en fordeling er det fremdeles krav om mulighet for frakobling iht. NEK 400-5-53:2022, avsnitt 537.2.1.1." Kilde
Men i tolkning 11 (NEK:2018) skriver de:
"NK64 påpeker at tolkningen kan medføre at kravet i NEK 400-5-53:2018, avsnitt 537.2.1.1 om
at N-leder skal frakobles sammen med faseleder fravikes for bestemte situasjoner. NK64 anser
at en utelatelse av frakobling av N-leder i disse situasjonene ikke innebærer noen økt risiko da
spenningspotensialet til N-leder i disse situasjonen vil være tilnærmet spenningspotensialet til
PE-leder."
Ble ikke dette fra tolkning 11 tatt med over i NEK:2022?
Takker for svar.