El bil lader, jordfeilbryter

Hei.

Eg vart litt i stuss om eg faktisk trenger jorfeilbryet type-b. På ein ny tesla lader. Fant desse sitata i veiledninga.

Kan eg faktisk bruke jordeilbryter type -A, eller til og med pfxp og sikring uten jordfeilbryter.

Har noen noe innspill på dette?

-sitat:

Ladestasjonen har en jordovervåkingskrets som kontinuerlig kontrollerer om det er en sikker jordforbindelse og gjenoppretter automatisk fra feil. Manuell testing og tilbakestilling er ikke nødvendig. Midlertidige problemer, som for eksempel jordfeil eller strømstøt, løses automatisk. Hvis det oppstår en reststrømfeil som avbryter lading, forsøker veggkontakten automatisk å fjerne feilen og prøver å lade på nytt.

Bruk verneutstyr. Kursbeskyttelsesenheten som er valgt, må inkludere en passende jordfeilbryter (RCD) og overbelastningsvern i forhold til strømbelastningen/eekten som er valgt.

Slik det fremgår av siste setningen i veiledningen må du montere egnet jordfeilvern, type B, for kursen.

Generelle krav gitt i NEK 400:2018 gir flere mulige løsninger:

Dobbelisolert kabel fram til ladestasjon med innebygget jordfeilvern Type B,jordfeilvern type A forankoblet kursen, og DC-filter (RDC-DD) i ladestasjon, ellerjordfeilvern type F forankoblet kursen, og DC-filter (RDC-DD) i ladestasjon

Kravene står beskrevet i avsnitt 722.531.2.3.101 i NEK 400:2018.

Sagt nei til hva?

Mulig det, men dette må man eventuelt ha (forståelig) dokumentasjon på fra produsenten.

Om ladeinstallasjonen har jordfeilvern type B er dobbelisolert tilførsel beste løsning.

Som nevnt må dette avklares med leverandør/produsent. Veiledningen skal være enkel å forstå.

Tesla angir vel også at lokale forskrifter må følges?

Det er ikke angitt type beskyttelse. Når jeg tidligere var i kontakt med Tesla hadde de ikke informasjon om jordfeilbeskyttelsen som var brukt i ladestasjon.Hvis vi tar utgangspunkt i monteringsanvisning ville jeg sagt nei.

Her står jo (litt klønete forklart) at her er eit jordfeilovorvokingssystem som som legger ut og inn dersom her et feil eller ikkje.

Hva er forskjellen på type A og B jordfeilbryter?Det er vel type A som er vanlig å benytte på vanlige forbrukerkurser, da det alltid presiseres type B til elbil?

Lurte også litt på den der, er det egentlig lovlig med automatisk innkobling? Vet det var noen jordfeilbrytere for en del år siden som gjorde dette. Ble ikke disse forbudt?