Faglig ansvarlig og egen bedrift

Hei

Jeg jobber som faglig ansvarlig i en elektrobedrift. Jeg ønsker å kunne starte en liten bedrift litt på siden av mitt faste arbeid, uten noen form for "fast" kontortid. Ønsker å kunne tilby tjenester som dokumentasjonskontroll og lignende. Dette arbeidet vil jo da foregå på kveldstid, og det vil ikke være snakk om at jeg skal inneha rollen som faglig ansvarlig i denne nye bedriften - dette vil være en uavhengig uttalelse fra tredjepart.

Hvordan stiller en slik løsning seg?

Ut i fra din beskrivelse (ikke sammenfallende arbeidstid) kan jeg ikke se noen formelle grunner til at dette ikke er ok.

Den bedriften som beskrives vil komme inn under bestemmelsene i FEK (Se veiledning til §1). Dette medfører registreringsplikt i henhold til FEK §3. Bedriften må også ha en faglig ansvarlig registrert som tilfredsstiller kravene i §7.

Elsikkerhet Nr. 84 utdyper kravene dersom en person er faglig ansvarlig i to ulike bedrifter.

Etableringen er derfor uproblematisk dersom din egen bedrift ikke går utover din rolle som faglig ansvarlig hos hovedarbeidsgiver, men bedriften må registreres i el-virksomhetsregisteret.