Var det krav i FEA 1963 til at ujordet stikk ikke kan være i samme rom som jordet?
HAr prøvd å lete, men synes den er så tung å finne fram i. Fant ikke noe godt svar på kapittelet som omhandler jording heller
Var det krav i FEA 1963 til at ujordet stikk ikke kan være i samme rom som jordet?
HAr prøvd å lete, men synes den er så tung å finne fram i. Fant ikke noe godt svar på kapittelet som omhandler jording heller
FEA (Rødboka - perm med løse blader) var en "dynamisk" forskrift, som endra seg i perioden den gjaldt (fra 1963 til 1988).
For § 408 Regler for jording har jeg erstatningsblad nr. 16 - 1975 i min FEA. Her står det blant annet følgende: Jording er vanligvis ikke nødvendig i beboelsesrom og kontorer med isolerende gulvdekke, selv om samtidig berøring med andre jordede deler er mulig.
Min vurdering av god praksis er: Minst 2 meter mellom jorda og ujorda stikk (og helst mer, som f. eks. mellom stikk i kjøkken og stue med åpen løsning), samt minst samme avstand til andre ledende deler som f. eks. vannbåren sentralvarme.