Jordet og ujordet stikk i samme rom

Hei,

Lurte på om det noen gang har vert lov å blande jordet og ujordet stikkontakter i samme rom? Har funnet dette flere steder på kjøkken/spiserom under elkontroll/tilsyn, og det ble en diskusjon med en som mente at det var lovlig siden det var montert midt på 80 tallet. Jeg mente at det aldri har vet lov å blande jordet og ujordet stikk/utstyr i samme rom, mulig jeg tar feil. Noen som kan vise til hvor det eventuelt står noe om det i NEK 400/Rødboka?

Takker for svar! :)

§ 408. Regler for jording inkl. kommentarer i FEA (Rødboka) er ikke absolutt med hensyn til avstand mellom ujorda stikk og jorda stikk, og heller ikke avstand mellom ujorda stikk og andre ledende deler.

FEB91 beskriver i § 413.3 skille på IT/TT og TN. For IT/TT er det strenge krav til adskillelse mellom jorda og ujorda.

I for eksempel åpne løsninger, mellom kjøkken og stue, var det vanlig frem til 1999 (FEL) at jorda og ujorda stikk var plassert med minst 2 meters avstand. Dette ble nok også benytta noe mellom spiseplass og "arbeidsplass" på kjøkken.

Glemte også å nevne her at det var montert lampe på vegg som var jordet, og denne var montert ca. 1,5m over stikkontakt som var ujordet. Så om en hadde plugget i et apparat som f.eks. hadde hatt isolasjonsfeil i den ujordete stikkontakten kunne en lett blitt utsatt for strømgjennomgang om en hadde kommet i kontakt med lampen som var jordet + apparatet med feil. Så her mente jeg det hadde vert best å byttet ut alt til stikkontakter med jord, på grunn av det sikkerhetsmessige.

Det er en god vurdering.