Felles garasje anlegg i borettslag

Hei

Skal bytte ut eksisterende stikkontakt og 10 A kurs automat i felles garasjeanlegg/kjeller i et borettslag. Det er egen underfordeling i garasjen til el bil ladere for parkeringsplassene. Forlegningsmetode på eksisterende kabel er B2 kabel i rør på mur.
Kabel er pr i dag PFXP 3g2,5, vil finne ut om kan sikre denne med 20 A JFA med en lader stilt inn på 16 A belastning. Det er dog på det meste her 3 kurser i samme rørføring et stykke så må da ha reduksjonsfaktor i beregning her så den kabel må i så fall ut fra dette røret tenker jeg og legges i egen.

Med tanke på forhold mellom vern og kabel krav 1 og 2 kommer installasjon i en slik garasje under. Må jeg tenke etter bolig norm 823 her?

1*) Ib≤In
2*) I2≤Iz

Eller er det som utenom bolig installasjon eller større tverrsnitt i bolig som gjelder for å beregne etter?

1) Ib≤IN≤Iz
2) I2≤Iz*1,45

Såvidt jeg klarer å lese meg frem til så er fellesområder og garasjeanlegg i borettslag unntak fra bolignormen.

Takk på forhånd for evt svar.

Du har rett i at fellesanlegg i borettslag ikke er innenfor NEK 400-8-823.

En PFXP er PVC-isolert og kan derfor ikke sikres høyere enn 16 A i Norge, ref. avsnitt 533.2.1 (øverst side 241 i NEK 400:2022).

Takk for svar. Da er det en tec flex rv-k, tfxp mr flex eller lignende XLPE isolert kabel som gjelder her da. Da den har høyere strømføringsevne.

Men bare for å ha avklart det er slik som jeg spør angående krav 1 og krav 2 i installasjoner utenom bolig så er det Ib≤IN≤Iz og I2≤Iz*1,45 som gjelder?

Bare her er det pvc isolert kabel som hindrer å sikre mer enn 16 A uavhengig om den ikke ligger skjult forlegning og den i forlegningsmetode B2 har strømføringsevne på 23A i hht tabell 52B-1

Ja, krav for næring (som du viser til) gjelder her. Som beskrevet tidligere gjelder ikke boligkrav for fellesgarasje.